Zaterdag 2 oktober de thuisreis aanvaard, met enige weemoed. Begon er net weer lekker in te komen. Iedere dag een uitstapje en aan het eind van de middag een verfrissend bad in een rivier naar keuze, de Gardon of de Ardèche. Eigenlijk 2 weken lang voor onze begrippen prachtig zomerweer gehad. De nieuwe auto is goed bevallen, veel minder luidruchtig. Een echte relevatie was de elektrische terreinfiets, heeft echt haar naam eer aan gedaan. Moet er wel een helmpje bij kopen. Al te steile afdalingen durfde ik blootshoofds nog niet aan. Misschien ook maar nooit doen zo op m’n ouwe dag… Verder regelmatig opnames gemaakt met de drone. Valt lang niet mee. Op het schermpje van de afstandsbediening kijk je mee met wat ie in beeld heeft en tegelijk moet je in de gaten houden waar die is. Dat ging een keer goed mis; raakte achteruit vliegend de top van een boom. Hotsebotsend via de takken kwam ie weer op de grond terecht, zonder enige schade. Wonderbaarlijk.
De regelmatige volger van mijn pennenvruchten zal zich met verwondering hebben afgevraagd, nergens hunebedden gespot? Natuurlijk wel, maar niet echt om over naar huis te schrijven.
Op de driedaagse terugreis 2 leuke tussenstops in combinatie met een overnachting gemaakt. De eerste was in de buurt van Dijon. Een – wat ze hier noemen – gallo-romeinse bewonings-opgraving. Genaamd Mediolanum. Het beste te duiden als een woonstede van na de inlijving van Gallië/Frankrijk door Caesar verRomeinste autochtonen. Een totaal verlate plek, alleen te benaderen door het hek over te klimmen. Vond wel een mooie site op internet, die uitlegt wat er te zien valt: https://www.lieux-insolites.fr/cotedor/mediolanum/mediolanum.htm.
In Belgisch Luxemburg een zogenaamde villa, een luxe boerderij bezocht. Ook gallo-romeins. Nog volop in onderzoek. Toen ik wakker werd, waren er al een paar mensen aan het werk. Uit hun website (https://www.villamageroy.com/) maak ik op dat er ruim aandacht wordt besteed aan publieksactiviteiten. Een beetje zoals in Vlaardingen op het Archeologisch Erf Broekpolder. Moet je echt eens langs gaan!
































In Parijs moest ik natuurlijk de door Christo ingepakte Arc de Triomph zien. En ik niet alleen… Zo iets idioots zal nooit en te nimmer meer te aanschouwen zijn.
Na dit life event nog tijd gevonden om de Fondation Louis Vuitton aan te doen. Ook zo iets absurds, een museumpje gehuld in verpakte lucht. Een zusje van dat in Bilbao. Mensen die de wereld echt veranderden moeten het met minder doen.

Èmile Lavassor bouwde al in 1891 de auto waaraan de moderne van tegenwoordig nog steeds schatplichtig is. De jonge studenten van de TU Eindhoven bouwden op die schouders staand de e-camper van de toekomst. Een flitsend apparaat, vertoonde nog wat kuren, er werd druk aan gesleuteld op weg naar zuid Spanje. Ze durven.
Volgende halte was Oppidum de Jastres in de Ardèche. Met daarom heen wat onvermijdelijke hunebedden. Van het van oorsprong Gallische fort wordt door Julius Caesar melding gemaakt in zijn De Bello Gallico.
Mooie gelegenheid om m’n drone er bij te pakken. Geeft weer heel andere plaatjes dan vanaf de grond. Echt een verrijking. Nu nog leren er een beetje fatsoenlijk mee om te gaan. Dacht naast foto’s ook een filmpje te hebben geschoten. Mooi niet dus, zeker vergeten het juiste knopje in te drukken. Gelukkig komen er nog herkansingen…
De landtong verbond in vroeger tijden middels een houten brug het vasteland met het eiland. Op het oog lijkt het een hele zee-engte maar het is er heel ondiep. Je kan bijna naar de overkant lopen. Voor kitesurfers ideaal. Een wonderbaarlijk natuurverschijnsel mogen aanschouwen, een halo rond de zon.
Was er speciaal naar toe gegaan om wat meer te zien van de Punische invloed op Sardinië. Viel nogal tegen. Drie eeuwen BC vochten Carthago, in nu Tunesië, en Rome om de hegemonie in het Middellandse zeegebied. Het werd uiteindelijk de Mare Nostrum. Verbazingwekkend eigenlijk omdat Hannibal in de zgn. 2de Punische oorlog met uitzondering van de stad Rome bijna heel Italië v
anuit het noorden (beroemde tocht met olifanten over de Alpen) had veroverd. Ook in die tijd waren fakenieuws en trollen aan de orde van de dag. Een van de verdachtmakingen was dat de Carthagers hun kinderen offerden aan hun bizarre,van oorsprong Oosterse goden. Pas sinds heel kort is dit verhaal door wetenschappers verwezen naar het land der fabelen. Op de tofets, kinderbegraafplaatsen, is er geen spoor van te vinden. Heeft toch mooi 2 en half duizend opgeld mogen doen. Het heeft ook vele broertjes en zusjes. Blikte de Sovjet Unie ten tijde van de Koude Oorlog geen mensenvlees in…?
De stad Oristano blijkt een draaischijf te zijn tussen noord en zuid Sardinië. Door een groot rotsmassief wordt je er als het ware langs gemanoeuvreerd. Voor de 2de keer kwam ik er terecht. Geen drama overigens. D’r is een Lidl en een prima loospunt voor de poepdoos èn er is strand vlakbij. Zo’n strand waar je nog met de auto op kan. Ideaal. Je moet niet achterom, landinwaarts kijken want dan waan je je op Maasvlakte 2. Het is er waanzinnig rustig. Het strand is kilometers lang. Her en der een nog verlaten strandtent. Alleen wat vissermannen verscholen in kleine tentjes en 5 6 hengels in de gaten houdend. Of ze wat vangen ben ik maar niet gaan vragen. Staat zo onaardig. Heb wel meelij met de koukleumende vrouw/vriendin die dit stukje mannenparadijs moet delen. Die ene dag van de week dat ik er was, was het er toevallig zalig. Het kriebelt dagen later nog op verschillende plaatsen. Net iets te lang in de zon gelegen.