Van Uzès naar huis

Zaterdag 2 oktober de thuisreis aanvaard, met enige weemoed. Begon er net weer lekker in te komen. Iedere dag een uitstapje en aan het eind van de middag een verfrissend bad in een rivier naar keuze, de Gardon of de Ardèche. Eigenlijk 2 weken lang voor onze begrippen prachtig zomerweer gehad. De nieuwe auto is goed bevallen, veel minder luidruchtig. Een echte relevatie was de elektrische terreinfiets, heeft echt haar naam eer aan gedaan. Moet er wel een helmpje bij kopen. Al te steile afdalingen durfde ik blootshoofds nog niet aan. Misschien ook maar nooit doen zo op m’n ouwe dag… Verder regelmatig opnames gemaakt met de drone. Valt lang niet mee. Op het schermpje van de afstandsbediening kijk je mee met wat ie in beeld heeft en tegelijk moet je in de gaten houden waar die is. Dat ging een keer goed mis; raakte achteruit vliegend de top van een boom. Hotsebotsend via de takken kwam ie weer op de grond terecht, zonder enige schade. Wonderbaarlijk.

De regelmatige volger van mijn pennenvruchten zal zich met verwondering hebben afgevraagd, nergens hunebedden gespot? Natuurlijk wel, maar niet echt om over naar huis te schrijven.

Op de driedaagse terugreis 2 leuke tussenstops in combinatie met een overnachting gemaakt. De eerste was in de buurt van Dijon. Een – wat ze hier noemen – gallo-romeinse bewonings-opgraving. Genaamd Mediolanum. Het beste te duiden als een woonstede van na de inlijving van Gallië/Frankrijk door Caesar verRomeinste autochtonen. Een totaal verlate plek, alleen te benaderen door het hek over te klimmen. Vond wel een mooie site op internet, die uitlegt wat er te zien valt: https://www.lieux-insolites.fr/cotedor/mediolanum/mediolanum.htm.

In Belgisch Luxemburg een zogenaamde villa, een luxe boerderij bezocht. Ook gallo-romeins. Nog volop in onderzoek. Toen ik wakker werd, waren er al een paar mensen aan het werk. Uit hun website (https://www.villamageroy.com/) maak ik op dat er ruim aandacht wordt besteed aan publieksactiviteiten. Een beetje zoals in Vlaardingen op het Archeologisch Erf Broekpolder. Moet je echt eens langs gaan!

Uzès vervolgd

Pont du Gard

Het floepte er zomaar uit tegen een jonge man die me bij de Pont de Gard vroeg om een kaartje. ‘Heb ik niet nodig, heb de originele versie al gezien, 40 jaar geleden.’ Hij kon er wel om lachen, mocht gewoon doorfietsen. Het was al aan eind van de middag. had de omgeving afgestruind op zoek naar andere, natuurlijk minder spectaculaire, delen van het aquaduct. Maar liefst 2 keer! Merkte bij de Pont dat ik ergens halverwege met mijn mobiel ongemerkt was overgestapt van het maken van foto’s naar filmen. Niet om aan te zien waarschijnlijk. Dus de hele route over bergen en dalen nog maar een keer opnieuw te voet gedaan. Kreeg het onderweg wel aardig benauwd, had niks te drinken bij me.

De Pont du Gard kent iedereen wel van een plaatje. In het echt is ie net zo indrukwekkend. Het is maar een van de vele hoogstandjes die werden uitgehaald om water van de bron bij Uzès over een afstand van 50 km naar Nîmes te brengen (hemelsbreed liggen ze maar 22 km uit elkaar). Het moet een heel gedokter geweest zijn om het water stromend te houden. Het hoogteverschil tussen beide plaatsen is nog geen 12 meter. Toch is het gelukt dagelijks 35.000m² water in Nîmes met haar 60.000 inwoners te bezorgen, 150 jaar lang.

De eerste helft van het aquaduct is met wat inspanning redelijk te volgen. Een Engelsman heeft dat stuk heel uitgebreid beschreven. Jammer genoeg niet voorzien van GPS-coördinaten, dus het was vaak een heel gezoek. Hij beschrijft de vindplaatsen in termen van een weg van zus naar zo, bij de kerk linksaf en ga zo maar verder. En dat allemaal ook nog in het Frans… (www.ils.fr/candi/PdG/presentation.html).

Traject aquaduct rond Pont du Gard in groen (donkergroen bruggen)

Het merendeel van het traject bestaat uit een goot die uitgehakt is uit de rotsen en tegen vervuiling van boven afgedicht was dmv een gewelf, wel zo’n 1 meter 80 hoog. Men volgde de grilligheid van het bergachtige landschap. Om het aquaduct niet te gek lang te maken werden her en der stukken afgesneden door tunnels of brugachtige constructies. Anders was er nooit geen water bij de eindbestemming aangekomen. De Pont du Gard vormt hierop een uitzondering, hier was het probleem een passerende rivier, de Gardon.

Uzès

Na twee jaar gedwongen thuis zitten – echt geen ramp geweest hoor! – de gelegenheid aangegrepen weer eens reisje met de caravan te maken. Zeker nu er een nieuw raspaard voor gespannen staat… Had al eerder zitten filosoferen over een Winterreise naar Denemarken. Maar toen ik las hoe koud het daar nu is, leek me een uitstapje zuidwaarts aantrekkelijker. En terecht, afgezien van een hele dag donder en bliksem – ongelooflijk, het hield niet op – eigenlijk alleen maar lekker weer tot nu toe. De zonnepanelen kunnen de stroombehoefte van de moderne burger gelukkig makkelijk aan. En die behoefte is niet mis. Overal liggen op het moment wel ergens batterijen op te laden: voor m’n fiets, telefoon, drone, horloge, tandenborstel en noem maar op. Allemaal bovenop wat de caravan dagelijks vraagt. Denk aan de koelkast die m’n van thuis meegenomen tafeltjedekje-maaltijden bevrozen houdt.

Ben inmiddels in Uzès aangeland, na een tussenstop in Parijs en de Ardèche. Parijs Arc de Triomph à la ChristoIn Parijs moest ik natuurlijk de door Christo ingepakte Arc de Triomph zien. En ik niet alleen… Zo iets idioots zal nooit en te nimmer meer te aanschouwen zijn. Parijs Fondation Louis VuittonNa dit life event nog tijd gevonden om de Fondation Louis Vuitton aan te doen. Ook zo iets absurds, een museumpje gehuld in verpakte lucht. Een zusje van dat in Bilbao. Mensen die de wereld echt veranderden moeten het met minder doen.
De gebroeders Montgolfier spreken voor zich. Alberto Santos-Dumont, Braziliaan overigens, wist als eerste in Frankrijk, 1906 in het Bois de Bologne, iets gemotoriseerd vliegends in de lucht te houden, 22,3 seconde lang en 220 meter ver. Santos Dumont 1906Joseph en Jaques Montgolfier 1783Émile Lavassor 1891Èmile Lavassor bouwde al in 1891 de auto waaraan de moderne van tegenwoordig nog steeds schatplichtig is. De jonge studenten van de TU Eindhoven bouwden op die schouders staand de e-camper van de toekomst. Een flitsend apparaat, vertoonde nog wat kuren, er werd druk aan gesleuteld op weg naar zuid Spanje. Ze durven.

E-camper TU Eindhoven

E-camper TU Eindhoven interieurVolgende halte was Oppidum de Jastres in de Ardèche. Met daarom heen wat onvermijdelijke hunebedden. Van het van oorsprong Gallische fort wordt door Julius Caesar melding gemaakt in zijn De Bello Gallico.

DCIM100MEDIADJI_0040.JPG

De ommuring sluit een soort stronghold af die aan de achterzijde onbenaderbaar is vanwege een wel 100 meter hoge door de rivier Ardèche uitgesleten rotswand. Het ziet er heel imposant uit. Rondom lijkt het alsof er over hectaren ook door muren, maar minder hoog, versterkte bewoning heeft plaatsgevonden. DroneMooie gelegenheid om m’n drone er bij te pakken. Geeft weer heel andere plaatjes dan vanaf de grond. Echt een verrijking. Nu nog leren er een beetje fatsoenlijk mee om te gaan. Dacht naast foto’s ook een filmpje te hebben geschoten. Mooi niet dus, zeker vergeten het juiste knopje in te drukken. Gelukkig komen er nog herkansingen…

Enwel rond de Pont du Gard. Ga proberen een groot deel van het traject dat het 50 km lange aquaduct, waar de Pont du Gard slechts een onderdeel uit maakt, van Uzès naar Nîmes te volgen.

Winterreise 2021?


Om te ontsnappen aan de Covid-19-lockdown begonnen weg te dromen over een heuse winterreis met de caravan. Niet te ver weg en lekker knus warm in m’n huisje wielen. Zie het helemaal voor me de Drentse megalith highway met een uitstapje naar Oost-Friesland en misschien nog wel verder richting Denemarken. Hunebedden in overvloed…!

Drenthe

Noord Duitsland

Denemarken

Olbia

De cirkel is rond, ben weer terug in Olbia. Eigenlijk op de vlucht voor slecht weer. Dat leek me in de stad beter te overleven dan ergens verloren aan het strand. Kon er met veel moeite en zonder hulp van een tractor of iets dergelijks vandaan komen. Het laatste stuk van zandpad ging redelijk steil omhoog en daar verloor ik de grip, bijna. Hopelijk zijn de opgeworpen stofwolken inmiddels neergedaald. Ben er maar vlug van door gegaan. Van de voorspellingen is niet alles uitgekomen. Pal aan de kust is het eigenlijk best goed te doen. Je moet niet achter je kijken. Daar waar de bergen beginnen. Net even doorheen moeten rijden. De toegangswegen naar Olbia stad zijn aan beide kanten afgesloten vanwege werkzaamheden. Hoe bedenk je het… Daar in de bergen hangen nog donkere wolken en regent het volop. De reis heeft net een weekje te lang geduurd.

Op kleur ben ik na 2 dagen in de zon bij Orosei. En na Nuoro was het gedaan met de pret. Niks meer op mijn lijstje om te bezichtigen. Wat me resteert is nog meer zon en zee. Geen echte ramp maar… Volgende week maandag 3 juni keer ik weer terug op het vasteland in Livorno na 8 uur varen over de baren. Vandaar snel naar huis. Want Oerol staat te gebeuren. Met mijn boot en een paar kennissen gaan we daar een week bivakkeren en natuurlijk genieten van puur cultuur. Weer wat anders dan verzuipen in een doornat tentje, zoals een paar jaar geleden. Afgelopen dagen heel veel internetverkeer gehad om de gewenste kaartjes te bemachtigen. Het is allemaal gelukt. Hulde aan Betty die het allemaal rond heeft gekregen. Van hieruit was het me waarschijnlijk nooit gelukt. Het internet is hier naadje. Ik denk dat dat aan Tele2 ligt die de Europese afspraken op z’n smalst uitvoert. Ga ik thuis zeker achter aan.

Vanuit Nuoro heb ik redelijk grote uitstappen gemaakt. De stad zelf heeft niet veel. Natuurlijk wel een nuraghe die ‘s-avonds mooie uitgelicht is. Verder veel saaie flatgebouwen. Maar dan ineens iets wat opvalt en laat zien wat de Italiaanse architectuur vermag. Rond Nuoro ben ik voornamelijk op zoek geweest naar heilige plaatsen van ruwweg 1000 BC. Ze draaien allemaal om water dat uit de rotsen opwelt.

Aan de bron in Romanzesu is een heel bad-gedeelte verbonden. Waarschijnlijk alleen in gebruik in het voorjaar als er voldoende water was. Men denkt aan een plaats om je figuurlijk te kunnen verschonen. Dus geen badhuis. In de bron zelf zijn -in alle 3 overigens- votief geschenken gevonden. Het plaatje laat stukjes pijl-en-boog zien van brons. Men riep dus ook de steun in van water(goden). Of als dank bij een geslaagde operatie te velde. Dat denk ik dan hè.

Om het af te leren tot slot nog een monster-nuraghe. Niet allemaal verschillende torentjes maar een grote klont.

Nuoro

De mens weet toch rare verhalen te bedenken. Zelfs als de betekenis iedereen ontgaat, blijft men eraan vasthouden. In Mamoiada doen ze daar niet moeilijk over. Ieder jaar met carnaval verkleden mannen zich en trekken lomp dansend door de straten van het dorp.

De een hult zich in een schapenvacht met op de rug een bundel koebellen. Hij is zwart gemaskerd. De ander ziet er meer uit als herder. Heeft een witte mombakkes en begeleidt de schapen naar…? Onderwijl vangt hij met een lasso jonge meiden langs de weg. Over het hoe en het waarom zijn de geleerden het niet eens. Naar ik begrepen heb, is de meest gangbare theorie dat het z’n oorsprong heeft in Griekenland. Het is ook geen typisch Sardijns fenomeen. Het komt in allerlei varianten rond de Middellandse zee voor. Maar liefst 3500 jaar geleden zou het ritueel, want zo mag je het wel noemen, verspreid zijn vanuit Mycene. Het grijpt terug op de cultus rond Dionysus. Wij kennen hem het beste als zatlap, altijd aan de wijn en in de lorren. Maar eigenlijk staat hij voor de dood (in de winter) en de wedergeboorte met de lente. Bij de feestelijkheden ging het toentertijd naar het schijnt niet zachtzinnig toe. Er moest veel bloed vloeien; maakte niet uit van beesten of mensen.

Op deze manier heeft elke dorp wel een an unique selling point. Vlak bij Mamoiada ligt Orgosolo. Bevindt zich midden in de bergen maar weet toch van heinde en ver toeristen te trekken. Met busladingen tegelijk worden ze onder aanvoering van een gids die tekst en uitleg geeft, dwars door het dorp geleid. Het viel nu gelukkig nogal mee met de drukte.

Wat Orgosolo in de aanbieding heeft zijn muurschilderingen. Niet de beruchte formaggio marcio, kaas met daarin nog levende maden… Eerlijkheidshalve, ik heb er ook niet naar gezocht. In alle dorpen en steden zie je wel eens een muurschildering, maar hier is het echt ongelooflijk. De meeste zijn heel politiek geladen en stellen een maatschappelijk onrecht aan de kaak. Of het nu vluchtelingen zijn, Palestijnen, een vermoorde Chileense president of de aanwezigheid van Amerikaanse bases op het eiland. Alles komt voorbij. De bewoners van de Via Antonio Gramsci had geen moeite een eigen onderwerp te kiezen. Leuk dat ook Frida Kahlo en Pablo Neruda een eigen plekje hebben gekregen.

In al dit geweld dreigden de nuraghes, tombae di giganti en heilige bronnen op de achtergrond te verdwijnen. Toch nog een paar weten te scoren. Zelfs voor het eerst de binnentrap in het torentje van een nuraghe kunnen beklimmen. Een gesloten hek gaf evenmin problemen. Keurig overheen te komen, met aan beide kanten een paar opstapjes.

PS Foto waar ik titel ‘kapitalisme’ aan verbond, is fout. Het handelt hier om meer autonomie voor Sardinië. Waarvan acte!

Sardara

Zo me even ontdoen van de torren en andersoortig ongedierte. Was vanmorgen op weg naar zo’n intussen welbekende nuraghe. Deze droeg de prozaïsche naam Genna Maria. Helaas op maandag gesloten. Morgen in de herkansing. Dan toch nog maar een tomba di gigante?

Was ik eigenlijk niet meer van plan, genoeg geweest. Ben op terugreis en heb het wel gezien. Bij die van Nixia stond een verwijzing naar S’Ocru. En zo ben je ineens weer 30 km van huis. Gelukkig zonder aanhang. Prachtige rit, geen echt hoge bergen maar zachtglooiend.

Afgelopen week een paar dagen op een prachtig plekje gestaan, pal aan de kust met uitzicht op Sant’Antioco. Punta tretta uitkijkend op Isola di Sant'AntiocoDe landtong verbond in vroeger tijden middels een houten brug het vasteland met het eiland. Op het oog lijkt het een hele zee-engte maar het is er heel ondiep. Je kan bijna naar de overkant lopen. Voor kitesurfers ideaal. Een wonderbaarlijk natuurverschijnsel mogen aanschouwen, een halo rond de zon. HaloWas er speciaal naar toe gegaan om wat meer te zien van de Punische invloed op Sardinië. Viel nogal tegen. Drie eeuwen BC vochten Carthago, in nu Tunesië, en Rome om de hegemonie in het Middellandse zeegebied. Het werd uiteindelijk de Mare Nostrum. Verbazingwekkend eigenlijk omdat Hannibal in de zgn. 2de Punische oorlog met uitzondering van de stad Rome bijna heel Italië vTofet grafsteenanuit het noorden (beroemde tocht met olifanten over de Alpen) had veroverd. Ook in die tijd waren fakenieuws en trollen aan de orde van de dag. Een van de verdachtmakingen was dat de Carthagers hun kinderen offerden aan hun bizarre,van oorsprong Oosterse goden. Pas sinds heel kort is dit verhaal door wetenschappers verwezen naar het land der fabelen. Op de tofets, kinderbegraafplaatsen, is er geen spoor van te vinden. Heeft toch mooi 2 en half duizend opgeld mogen doen. Het heeft ook vele broertjes en zusjes. Blikte de Sovjet Unie ten tijde van de Koude Oorlog geen mensenvlees in…?

Zo af en toe maak ik wel eens uitstapje naar de moderne tijd. Of beter gezegd, recentere geschiedenis. Dit keer was dat de stad Carbonia. De naam zegt het al, een mijnstad. Tot in de 60er jaren zijn er kolen gedolven. Het is een helemaal ontworpen stad. Gesticht in de jaren 30 onder Mussolini. De gebouwen ogen ontzettend modern, Dat geldt totaal niet voor wat spullen uit die tijd. Blijkbaar was er hier in de oorlog ook geen rubber meer voor fietsbanden.

Via Antas ben ik terecht gekomen in Sardara. Antas mocht ik niet missen. De enige Romeinse tempel op Sardinië die als zodanig herkenbaar is. Ligt op een onwaarschijnlijke plaats midden in de bergen. Was lang voordien een mythische plaats. De bewoners van de nuraghes (900 BC) begroeven hun mensen daar al en hadden er een heiligdom. Net als de Carthagers die het linker deel bouwden.. Romeins is het voorportaal met de ronde zuilen en de trappen rechts met het altaar. De tempel is gebouwd met materiaal uit de directe omgeving. Een kleine km verderop is de steengroeve, Niet van al te beste kwaliteit zo te zien. Deed er niet zo toe, alles was toch gestuukt en bont beschilderd.

Sardara is gebouwd bovenop een nuraghe-dorp. Zowel bij een kerkje als 200 m verder bij het museum zijn resten aangetroffen. Waaronder een viertal heilige putten met daarin allerhande, aardewerken kannetjes.

Villaperuccio

Het wordt zo langzamerhand een gevecht van man tegen de techniek en de natuur. Of omgekeerd. Ik begrijp dat het in NL afzien is maar hier is het ook niet alles. Begon de week prachtig met een dagje strand. Dat was het dan ook. Verder koud en veel regen en wind. Op zich allemaal te behappen. Ware het niet dat de caravan in de overleefmodus staat. Dwz. koelkast zo laag mogelijk en verder geen onnodig stroomgebruik. Dus ‘s-avonds geen filmpje kijken, een extra trui met borstrok (heb ik er te weinig van bij me) aan, want de kachel vreet stroom en niets met de computer doen. Allemaal het gevolg van het gebrek aan zon waardoor de panelen geen elektriciteit opwekken en een kapotte verbinding tussen caravan en auto zodat onder het rijden de accu’s niet bijgeladen worden. Aan het weer kan ik vanzelfsprekend weinig doen. Ondanks alle heiligen feesten die nu overal gevierd worden. De techniek dacht ik de baas te kunnen. Maar mooi niet. Nieuwe stekkers, nieuwe kabels getrokken; het heeft niet mogen baten. Ik meet spanning maar het levert geen laadstroom op. Rara…!

Santa Giusta strandDe stad Oristano blijkt een draaischijf te zijn tussen noord en zuid Sardinië. Door een groot rotsmassief wordt je er als het ware langs gemanoeuvreerd. Voor de 2de keer kwam ik er terecht. Geen drama overigens. D’r is een Lidl en een prima loospunt voor de poepdoos èn er is strand vlakbij. Zo’n strand waar je nog met de auto op kan. Ideaal. Je moet niet achterom, landinwaarts kijken want dan waan je je op Maasvlakte 2. Het is er waanzinnig rustig. Het strand is kilometers lang. Her en der een nog verlaten strandtent. Alleen wat vissermannen verscholen in kleine tentjes en 5 6 hengels in de gaten houdend. Of ze wat vangen ben ik maar niet gaan vragen. Staat zo onaardig. Heb wel meelij met de koukleumende vrouw/vriendin die dit stukje mannenparadijs moet delen. Die ene dag van de week dat ik er was, was het er toevallig zalig. Het kriebelt dagen later nog op verschillende plaatsen. Net iets te lang in de zon gelegen.

Vanuit Oristano in een ruk naar Cagliari in het zuiden gereden. Een rit van zeker anderhalf uur. En dat is hier veel. Een uitnodigende stad maar niet met een verhuiswagencombinatie. Evenmin geschikt om te befietsen. Uren mee aan de hand rondgelopen, bergop. Of zo steil moeten afdalen met dichtgeknepen handremmen en billen. Het archeologisch museum bevond zich vanzelfsprekend boven op het topje. Ja, wat moet je anders met van die oude kastelen. Ergens was er wel een lift om een stuk te overbruggen maar die deed het niet (zoals heel veel hier). Het is hèt museum van Sardinië voor ouwe spulletjes.

Nog meer beelden van de Monte Prama. Gelijk een foto genomen van een afbeelding van de reeds eerder genoemde putgraven (zie aflevering Cabras). Twee aandoenlijke ‘Venus’-beeldjes. Veel en veel ouder (geschat op max. 6000 BC ondanks gelijkenis met dit soort beeldjes uit nog verder vervlogen tijden) dan de Griekse en nog in het bezit van armen en benen. Het gestileerde, witte vrouwenfiguurtje is 4000 jaar jonger en typisch Cycladisch (denk aan Santorini). Zou Sardinië echt iets te maken hebben gehad met die merkwaardige Zeevolken die de kusten van het faraonische Egypte onveilig maakten?

Volgende bestemming was de Romeinse (met Phoenicische voorouders) stad Nora. Dit keer geen regen, zelfs wat zon. Even prachtig gelegen als Tharros op een landengte. Totaal oninteressant gemaakt voor bezoek. Je mag er in onder begeleiding van een bewaker die geen boe of bah zegt. Had je maar een toer met gids moeten nemen. Verder ontbraken alle toelichtende bordjes. En net die stukken die deze opgraving interessant zouden maken (tov. andere) waren niet toegankelijk voor publiek. Tel uit je winst. Zonde van de 5 euro. Het aardigste waren de meeuwen die zich in de puinresten genesteld hadden. Die rode stip op het puntje van hun snavel heeft NL nog een Nobelprijs opgeleverd. Uitgereikt aan Nico Tinbergen, broer van de andere Tinbergen. Jan, ook een Nobelprijs-winnaar, economie. Twee uit een familie, niet te geloven.

Gisteren tot uitputtends toe de graftombes van Montessu bekeken. Liggen in kluitjes bij elkaar hoog in de bergen. Product uit de late steentijd (zal volgende keer een overzichtje erbij doen van de verschillende tijdzones waar ik me door begeef), toch ook vlug 3000 jaar BC. De necropool ligt tussen 2 nuraghes.

Zo, nogal uit mijn slof geschoten wat betreft tekstlengte. Dat krijg je als het zonnetje eventjes wel schijnt.

Fordongianus

Een drukte van je welste zo rond om me heen op mijn heuveltje waar ik de nacht doorbreng. Gisterochtend een hele verkeersopstopping.

Kwam er vanuit het dorp beneden, Fordongianus, een ploegje luid biddende gelovigen aan. In processie op weg naar een verderop gelegen 12de eeuws romaans kerkje. Met zich mee torsend de martelaar San Luxorius. Gelet op z’n kleding, ook al een romeinse soldaat die het licht had gezien en daar niet vanaf te brengen was. Hij werd terug gebracht naar zijn crypte onder de kerk. Gebouwd in de funderingsresten van een romeinse wachttoren. In de kerk herinneren een paar ex voto aan wonderbaarlijke genezingen. Vanmorgen kreeg ik bezoek van de carabinieri. Twee man sterk kwamen de drenkplaats achter me inspecteren. Bleken er 2 karpers in te zitten, een oranje en een zwarte. Niks van gemerkt de keren dat ik er al een bad in heb genomen…

Het stormachtige weer van vorige weekend heeft nog dagen aangehouden. Niet veel meer kunnen doen dan afwachten en veel opgesloten zitten binnen. Uit ongedurigheid net op het moment dat het ook nog begon te regenen toch de stad Tharros bezocht. Heen van voren zeiknat, terug van achteren.

Tharros ligt er prachtig bij op een landtong. Alle tijd gehad om vooraf het boekje over de site te lezen. Hierin worden allerlei zaken gememoreerd die ter plekke onbereikbaar cq niet toegankelijk zijn. Wonderlijke toestand. Vandaar zomaar een paar plaatjes. De maquette, met alleen het deel dat opgegraven is, laat duidelijk zien wat voor centrale rol een waterkasteel speelde. Hier werd nl. het water dat via kilometers lange aquaducten werd aangevoerd, verdeeld over de stad.

Sindsdien is het weer er alleen maar op vooruit gegaan. Het is veelal zonnig maar niet echt warm. Dus prima weer om er op uit te trekken. Het bezoek aan Tharros en Cabras was even een zijsprong. Zaterdag weer teruggegaan naar Ghilarza. Immers daar vond een concert plaats ter gelegenheid van de 82ste sterfdag van Gramsci. Daniele di Bonaventura op bandoneon met zijn band Band’union trok nog redelijk wat publiek. Tenminste voor zo’n dorp met 4000 inwoners. Zo op het oog gestaalde kaders uit vervlogen tijden met hun kleinkinderen. Ik vond het een bijzonder aardig concert. Niet de geijkte strijdliederen maar mooi hergecomponeerd en toch nog herkenbaar. Voor de liefhebber, te beluisteren op Youtube (naam bandleider + nuovo CD Garofani Rossi).

In de omgeving van Ghilarza nog wat rondgestruind. Illegaal een heiligdom uit de 6de eeuw BC betreden. Niet voor het eerst voor gesloten deuren gestaan. Maar d’r is altijd wel ergens een gaatje te vinden. Dit keer ging voor de verandering een luid alarm af, bleef minutenlang krijsen maar stopte gelukkig vanzelf. Vervolgens afgedaald in een slenk op zoek naar rotsgraven. Liefst 2 maal. De eerste keer niet ver genoeg. Kon ik niet over mijn kant laten gaan. Dus nog een keer terug.

Fordongianus is een voormalige Romeinse stad (een verbastering van Forum Trajanus). Met heel veel moeite vond ik diep in de binnenlanden een meter aquaduct tussen de struiken. Beter bereikbaar waren het thermale badhuis en de funderingsrestjes van een amfitheater. Nu nog kan je er baden in voor mijn doen veel te warm, zwavel houdend water. De foto van het badhuis is nogal bedrieglijk. Je denkt snel aan een soort open bad. Maar dat was niet zo. Als je de gebogen muurresten boven de portalen doortrekt, kan je je een voorstelling maken van het enorme gewelf dat er geweest moet zijn.

Vanzelfsprekend ook nog op zoek geweest naar nuraghes. Meestal totaal overwoekerd. Maar dan ineens eentje die oogt en waar je nog in kan.