Cabras

Het is vandaag Pasen. Al eerder geprobeerd in de juiste stemming te geraken. Op Goede vrijdag naarstig gezocht naar een of andere processie. Niets te beleven. Vandaag wel raak. Mijn aandacht werd getrokken door het geknal van vuurwerk. Er op afgegaan. Was het begin van een processie door het dorp. Cabras paasprocessieLiepen heel wat mensen mee. Waarvan overigens maar weinigen aan het eind de kerk binnen gingen. Sta in Cabras pal aan een soort meer, lagune die in verbinding staat met zee. De sirocco waait stevig en voert heerlijk warme lucht aan uit de Sahara. De caravan wordt nog steeds flink door elkaar geschud terwijl ik dit zit te schrijven. Gisteren geprobeerd de resten van de stad Tharros te bezichtigen. Niet te doen vanwege de enorme stofwolken. Geadviseerd werd over een paar dagen terug te komen.

Sardinië is bezaaid met torenachtige bouwsels, de nuraghes. Het staat me bij dat ik ergens gelezen heb dat er meer dan 6000, verspreid over hele eiland in kaart zijn gebracht. Verbazingwekkend eigenlijk dat zo veel ervan de tand des tijds hebben doorstaan. De eerste exemplaren -één simpel torentje met wat hutjes erom heen- stammen uit zo’n 1700 jaar voor Christus (BC). Hier de vroege bronstijd. Meestal is in de buurt een soort begraafplaats met van die tomba di giganti. Je krijgt het beeld van redelijk dicht bij elkaar wonende families of clans, die generatieslang werken aan hun vesting. Gemeenschappelijk hebben ze dezelfde cultuur en hun heiligdommen. Toch moet het een ruige tijd geweest zijn. Want wat zou anders de noodzaak zijn geweest om je zo te fortificeren? Vanaf 900 BC begint deze specifieke beschaving uit te doven door binnendringende kolonisten. Eerst Phoeniciërs uit Syrië, later Cartago en Romeinen.

De op het kaartje (bovenin bij header blog) met spelden aangegeven lokaties zijn dus maar een fraktie van wat er nog meer te zien is. Bij de voorbereiding baseerde ik me op verschillende internet-bronnen met beeldmateriaal. Gelukkig kon ik van de week gratis en voor niets redelijk gedetailleerde landkaarten bemachtigen. Dat opende ineens een veel grotere wereld aan ‘meer van hetzelfde’. TorralbaRond Torralba kon ik zodoende op ontdekkingsreis. Een voorbeeld hiervan is de nuraghe Oes die ik anders mooi ‘gemist’ had. Vond al rondrijdende een nieuwe overnachtingsplek met om me heen alleen het zacht geklingel van honderden schapenbelletjes en bij wakker worden de ochtendmist.

Voor de afwisseling even tijd genomen voor mijn eigen politieke geschiedenis. In Ghilarza bracht ik een bezoek aan het huis waar de theoreticus-politicus uit het interbellum, Antonio Gramsci zijn jeugd doorbracht. Hij is weer in de mode; wonderlijk genoeg niet zozeer bij links maar in ultra-rechtse kringen. Dat kan je allemaal overkomen als opposant tegen Mussolini. Ghilarza casa Antonio GramsiJarenlang heeft hij onder dat bewind in de bak gezeten. Hij is niet oud geworden. Kampte met grote gezondheidsklachten vanwege TBC.

Een heel nieuw hoofdstuk in de grafcultuur van de oude Sardijnen was te zien in het museum van Cabras. Een dorp van 3 maal niks maar toch redelijk bekend vanwege een berg vlakbij, de Monte Prama. Daar werden in de jaren 70 van de vorige eeuw resten aangetroffen van graven in de grond. Een boer ploegde een nieuw stuk terrein om en haalde allerhande puin boven. Na een verkennende opgraving kon men van al die lossen stukken een paar beelden beelden reconstrueren. Iets unieks. Ondanks dat ze de hele wereld zijn over gegaan, verdween de opgravingslokatie uit te boeken. Tot een paar jaar geleden. Er blijkt een veel groter grafveld te liggen dan men aanvankelijk aannam. Het einde ervan is nog niet in zicht.

Wat de beelden voorstellen is inmiddels wel duidelijk, nl. krijgers. Ze zijn aangetroffen bij een hele rij putgraven (rond gat in de grond waarin de overledene zittend met opgevouwen knieën zat en was afgedekt, eerste met losse stenen en later platen rots). Degenen die er begraven zijn, zijn allemaal man en jong gestorven. Een relatie ertussen ligt voor de hand. Maar hoe precies zal nog veel meer graafwerk vergen. De beelden zijn gedateerd rond 900 BC. Ze zijn duidelijk beïnvloed door het Midden-Oosten (denk aan Syrië en Mesopotamië).

De sirocco is al schrijvende aangetrokken tot een regelrechte storm. Mijn voornemen om een leuk plekje aan strand te zoeken, houd ik nog maar even aan.

Alghero

Het blijft door mijn hoofd spoken. Het was een zo maar een opmerking van iemand. Naast de gecanoniseerde archeologische sites probeer ik zelf nog niet vastgelegde plekkies te ontdekken. Meestal aan de hand van een minuscuul kaartje waarover wat stippen zijn uitgestrooid. De kans op succes is dan ook minimaal. Alhoewel, na heel wat gedwaal vond ik zomaar in het struweel een uitgehakte graftombe. Klein maar het was er een. Viel helemaal in het niet bij die op de necropool van Anghelu Ruju.

Deze keer was ik ook op zoek naar een paar nuraghes waar nog geen plaatjes van zijn en die als het ware in de achtertuin van mensen liggen. Er zijn er nl. duizenden van; dus maak je borst maar nat… Bij een B&B het erf opgelopen om navraag te doen. Vanwege het geblaf van hun honden komt een mevrouw naar buiten. Blijkt een Nederlandse te zijn, runt samen met een autochtoon iets agrotouristisch. Met stomme verbazing bekijkt ze mijn kaartje. Narughe La PrisgionaZiet dat er meer dan 100 op aangegeven staan. “Je gaat die toch niet allemaal proberen te vinden?” En spreekt te onvergetelijke woorden uit “Joh, als je er een gezien hebt, heb je ze allemaal gezien”. Nou dat komt aan hoor…

Vorige week meldde ik gearriveerd te zijn in Calangianus, ook genaamd Caragnani. Stond er niet zo bij stil maar alle plaatsnamen zijn dubbel. Het heeft ermee te maken dat Sardinië eeuwenlang tot begin 1700 Spaans is geweest. In Alghero/L’Alguer, vlakbij waar ik sta aan de Golfo di Conte, wordt nog Catalaans gesproken. Niet dat ik het gemerkt had. Al dagen zo’n beetje op de vlucht voor de regen en de kou. Eerst naar Porto Torres en nu weer wat zuidelijker. Het maakt inderdaad iets uit. In de verte boven de bergen zie ik nog steeds donkere regenwolken hangen. Maar gelukkig zijn de vooruitzichten aan de beterende hand.

Tussen de buien door toch al van alles kunnen bekijken. De hele begraafcultuur van 1500 jaar voor Christus en ouder passeerde de revue. Van hunebed tot uitgehakt rotsgraf en grafheuvel met in het midden een soort kist. Het meeste indruk maakten de tomba’s di giganti. En dan met name vanwege het licht geboden front met in het midden een enorme plaat natuursteen met onderin een klein poortje. Men neemt aan dat op het voorterrein afscheid werd genomen van de overledene(n). De bijzetting vond niet plaats door de deurtje maar van bovenaf. Alle graven die we zien zijn als het ware naakt. Van origine waren ze bedolven onder dikke lagen aarde of keien.

Het Romeinse verleden kom je mondjesmaat tegen. In Porto Torres staan de resten van een groot badhuis fier overeind. Lang niet als zodanig herkend, gelet op de bijnaam paleis van koning Barbaros. De zuilen uit gebouw vonden een nieuwe bestemming in de Romaanse basiliek uit 1100 die gewijd is aan 3 martelaren. Zij weigerden de ene ware god af te zweren en zich weer over te geven aan de heidense goden. Verder nog wat boerderijen en bruggen die de tand des tijds hebben doorstaan.

Tempietto di MalchittuNiet onvermeld mag blijven een nieuwe uitputtingsslag. Twee keer zo erg als de vorige. Opnieuw overleefd. Met als trofee dit -naar men zegt- tempeltje. Heel wat anders dan de nu toe ene echt lekkere dag bij de golf van Conte. Kon het niet laten pootje te baden. Wilde toch even de temperatuur van het water aan den lijve voelen. Gleed ik pardoes onderuit, bijna kopje onder. Viel nog best mee ook. Scheelde weer een ingewikkeld wasbeurt in mijn doucheje van 60 bij 60 cm wel te verstaan.

Calangianus

Sta geloof ik bij een heilige bron in een klein plantsoentje. De een na de andere auto stopt om een kofferbak vol met jerrycans te vullen. Op de achtergrond waakt Padre Pio, dat zal het wezen. Het is koud in Calangianus en het regent. Onderweg er naar toe continu hagelbuien. Mag overigens niet klagen het is de eerste mindere dag. Een beetje regen doet de natuur goed. Het eiland is groen en ontluikt. Over 2 3 maanden verdort alles weer. Op de heenreis voor eerst mijn leven in Zwitserland geweest. Een kostte paar centen aan toll maar je krijgt er ook wat voor. Heel af en toe mag je een blik werpen op een rotsmassief. Meestentijds verplaats je je als een mol door een kilometers lang gangenstelsel dwars door dit Alpenland. Voorzichtigheidshalve had ik de heenreis ruim gepland, in dagen. Ik word oud, de auto zeker. Die gaf echter geen krimp. Tijd te over dus om wat plekjes te bezoeken.

Bv. Veleia. Een Romeins plattelandsdorpje. De opgraving stelt niet veel voor. Wel aardig om te zien hoe een aanvankelijk ronde structuur in de loop van de eeuwen ovaal wordt. En zo beter aansluit bij gewijzigde opvattingen. Wat het nu echt is zal eeuwig een raadsel blijven. Er is een tamelijk unieke vondst gedaan. Een enorme bronzen plaat met tekst. Hij was al in stukken gehakt om te verkopen. Gelukkig had iemand door dat het iets bijzonders was. Voor zover ik de toelichting begrepen heb, handelt het om een plaatselijke verordening, ter uitvoering van landelijk beleid. Beschreven staat wat boeren ontvangen aan inkomensondersteuning. Klinkt allemaal heel modern, bijna Europees.

In Pontremoli het Museo Statue Stele bezocht, vol met fascinerende beelden uit de bronstijd. Of het het stadje die boost gaat geven om uit het dal te geraken, betwijfel ik. Misschien iets voor onze jonge prins Bernard. De hele oud binnenstad staat in de etalage. Lege etalages wel te verstaan.

Meer en meer begint bij mij het idee post te vatten dat de meeste opgravingen na onderzoek weer dichtgegooid moeten worden. Je ziet altijd hetzelfde, nl. niets. De contouren van een forum met aan de ene kant een capitool met 3 tempels, meestal de triade Juno (in het grieks Hera), Jupiter (Zeus) en Minerva (ja die…, equivalent van Pallas Athena). En aan de andere kant nog onduidelijkere fundamenten van de bestuursgebouwen. Alleen de vondsten zouden aan den volke getoond mogen worden. Van de Romeinse tempels in Luni (Ortonovo) zijn dat zeker de aardewerken daklijsten. Het was een puzzel ze weer aan elkaar gelijmd te krijgen.

Tijd om het vasteland te verlaten en over te steken met de veerboot van Livorno naar Olbia Om 6 uur ‘s-ochtends waren we genood klaar te staan ter inscheping. Gelukkig met weinigen. Want pas om 9 uur mochten we het haventerrein op. In de tussentijd moesten we ons heil maar zoeken langs de weg, zonder enige parkeervoorziening. Verder een plezierige overtocht, een uurtje langer dan de geplande 8 uur vanwege een forse tegenwind en navenante golven.

De eerste dag in Olbia gelijk al alles van Sardinië gezien waar ik voor gekomen ben. Had alleen op een reuzengraf (tomba dei giganti) gerekend op basis van mijn voorverkenningen. Maar er was een archeologisch museum. Spiksplinter nieuw, nog een beetje erg leeg. Vorige behuizing zeker wat kleiner van omvang. Ze wezen daar op de Romeinse roots van de stad. Niet veel van te zien, de huidige stad is er overheen gebouwd. Wel nog een piepklein stukje aquaduct en een boerderijtje met olijfpers. Verder een paar toevallige bordjes die ik tijdens het boodschappen doen, tegen kwam. Dat is wel handig Italië, een bruin bordje verwijst altijd naar iets ouds. Alzo kwam ik terecht bij een pozzo sacro (heilige bron van ver voor de jaartelling) en een uit dezelfde tijd stammende nuraghe (klein fort). Van beide ga ik er nog heel veel zien. Hopelijk met wat minder inspanningen. Of zou het aan mijn conditie liggen? Voor de nuraghe moest ik een berg op. Zeker een kilometer alsmaar stijgen en een klauterpartij tot slot. Mijn hart leek uit m’n borstkas te willen springen.

Schiedam 27 januari 2019

Weer wat veranderd. Nog steeds bestemming Italië maar… een veel kleiner deel. Het eiland Sardinië. Jaren geleden al eens mee bezig geweest om te inventariseren wat daar te zien is. Toen vielen me al wonderlijke bouwsel uit verre, donkere(?) tijden op: de Nuraghi’s. Honderden ervan overleefden millennia. Nu bij verdere inventarisatie kwam ik ook nog graven van reuzen en tal van necropoli uitgehouwen uit de rotsen tegen. Een rijk gedekte tafel licht gelardeerd met Phoenicische en Romeinse bijspijzen en omgeven aan de randen met de prachtigste kusten en stranden ! Niet te versmaden dus. Hierbij een kleine impressie waar ik voor ga.

En niet te vergeten het geboortehuis van Gramsci, politicus ten tijden van het interbellum en jaren lang vastgezet door Mussolini. antonio-gramsci Zijn gedachtegoed mag de laatste tijd zowel bij links als rechts een soort revival meemaken.

Foto’s zijn in het groot te bekijken door er even op te klikken. Terug via het kruisje rechtsboven in zwarte veld van de foto (niet helemaal in de hoek).

Schiedam 20 januari 2019

Mijn verlangen naar Turkije met veel pijn in het hart onderdrukt. Toch wel heel ver weg. Ga het dichter bij huis zoeken dit voorjaar. Te weten de westkant van Italië, van onder Rome tot aan de punt van de laars. Denk daar de auto ergens achter te laten. Dat bekort de reis naar Turkije in 2020, bij leven en welzijn.

Bovenin kan het kaartje met reisbestemmingen in Italië worden geopend door even te klikken op het vakje met de gelijknamige titel. In de kaart kan doorgeklikt worden op de punaises, driehoekjes en sterretjes. Dan verschijnt een venster met de plaatsnaam en daaronder een link naar een of meer toelichtende websites.

http://

Jaca 3 juni 2018

Zondag 27 mei

Ineens was ik het zat. De nacht van zaterdag op zondag was het weer een gekkenhuis. Het begon al om half 8 ‘s-avonds. Tanger einde dag RamadanTout Tanger streek voor me neer in het gras langs de havenkant om de zon te zien ondergaan. Uit vrachtwagens werden tegen een luttele vergoeding tafels en stoelen getoverd. Geen catering; consumpties zelf mee te brengen. Tassenvol en tussen de geparkeerde auto’s lekker barbecueën. Best gezellig allemaal. Daarna was het de beurt voor de gemotoriseerde jeugd. Binnen de kortste keren was ik helemaal ingebouwd. Kon ook niet meer vluchten. Dat duurde en duurde tot half 3 ‘s-morgens. Ineens was iedereen vertrokken. Alsof ze het voelde aankomen. Om 3 uur startte de muezzin met het ochtendgebed. Drie kwartier tetterde hij maar door, luid versterkt door speakers en een zaal vol gelovigen die hem regelmatig bijvielen. Hier hebben ze geen Mosquito’s nodig… Toch nog wat geslapen uiteindelijk. Volgende morgen als eerste naar een betere overnachtingsplek gezocht, niet te vinden. Vervolgens snel even de medina ingelopen naar het archeologisch museum. Op de terugweg links en rechts inkopen gedaan. Je kan toch immers niet met lege handen uit zo’n exotisch oord thuis komen. En al die jarigen van de afgelopen maanden. Ik geloof dat ik aardig geslaagd ben. Dan ineens heb je niks meer te doen en sta je om 2 uur voor keuze iets nieuws te bedenken of gewoon eens bij de veerboot gaan kijken. Met gevolg dat ik 2 uur later op de kade van Tarifa/Spanje stond, 4 uur Marokkaanse tijd, 6 uur Europees. Gelijk alles weer vertrouwd. De stoffige maar gratis parkeerplaats vlak bij het strand opgezocht, plek zat en weldadig rustig.

Maandag 28 mei

Silla del papa bewoningOp de heenweg ben ik op zoek geweest naar vaders stoel (Silla del papa), een zgn. oppidum boven op een berg. Toen na een klim van 3 km de verkeerde kant uit gestuurd, had ik niet meer de puf om nog zo’n traject af te leggen. Dit keer me veel moeite bespaard door de auto te pakken en door te rijden tot het niet verder kon. Op een gegeven moment bij een hek aangekomen. Silla del papa muurHet was dicht maar niet op slot. Erachter 2 enorme koebeesten met van die vervaarlijke meters lange hoorns. Er stiekem langs geslopen, ze keurden me geen blik waardig. Daarachter strekte zich honderden meters diep een keteldal uit met boven op de rotsen aan de zijkant resten van verdedigingsmuren. In het dal hebben zo 6 eeuwen BC mensen gewoond, vml. was het Phoenicische kolonie. Een tussenstation op hun reis naar Engeland? Zou zo maar kunnen.

Donderdag 31 mei

IMG_20170714_135753 (2)Ik ga hier nooit meer weg. God wat heerlijk. Totale ledigheid. De enige activiteit 50 meter lopen naar het strand en weer terug. Parasolletje mee om uit de wind te liggen. Half uurtje buik, half uurtje rug. Tussendoor even de zee in ter verkoeling en zo verder. Met frisse tegenzin vertrokken naar Sevilla. Daar in de buurt liggen ook nog een paar onvervulde wensen. Tja, was bang meer dan een gezond kleurtje te krijgen. Ik moet straks in NL toch nog over straat kunnen.

Vrijdag 1 juni

Dolmen MontelirioMaar 1 van de 4 gigantische dolmen is voor publiek toegankelijk. Jammer. Het zijn meters hoge heuvels, in doorsnee wel 75 m. Via een lange gang bereik je in het midden de grafkamer. In de dolmen van Montelirio zijn 14 geraamtes aangetroffen, vnl vrouwen, met bijgiften als sieraden en potten/pannen. Sevilla dolmen La PastoraDe indruk bestaat dat de wanden maar ook de botten beschilderd zijn geweest. Ze zijn zo’n 4000 jaar oud. In de eerste eeuwen zijn ze vaak hergebruikt als graftombe.

Zaterdag 2 juni

Eens een heel andere route terug naar huis. Normalerwijs ontwijk ik de Pyreneeën en ga onderlangs bij St. Sebastien langs de kust richting Bordeaux en zo verder. Dit keer probeer ik een alternatief zonder al die saaie, ellenlange tolwegen. Kijken of dat lukt. Volgens mij heb ik al eens zoiets geprobeerd. Maar daar kwam ik snel op terug na de tigste rotonde. We zullen zien en beleven. Ik start vanuit Jaca aan de zuidkant van de Pyreneeën richting Pau in Frankrijk.

Tanger 27 mei 2018

Maandag 21 mei

Stond al vroeg voor de deur van Iveco. Ongezien doorgestuurd naar een bandenspecialist om de voorwielen te laten uitlijnen. Heeft inderdaad geholpen. Auto wil nog een ietsie pietsie naar rechts maar dat mag geen naam hebben. Wel weer een dagje strand verdiend, vind je niet? Moeilijk kiezen. Alle campings op de route worden door eerdere bezoekers neergesabeld. Die in Harhoura kwam als minst slechte uit de bus… Gelijk het strand opgezocht. Niet echt op mijn gemak gelegen. Voor Marokkanen is de zee een mannen aangelegenheid. Vrouwen zie je er zelden. Hier echter hielden verschillende groepjes vrouwen een soort toezicht. Onder grote parasollen, gezeten op keukenstoelen met hoofddoek en in lange jassen. Wat zou er in hen omgaan? Harhoura eind dag RamadanLater kreeg ik pas in de gaten waarom ze daar al zaten. Om een uur of 5 begon men het hele strand vol te zetten met tafeltjes en stoelen. Twee en half uur later na zonsondergang schoof iedereen daar aan. Einde dagje ramadan. Maar goed dat ze zich stevig hadden aangekleed. Het was er een frisse bedoening, met een straffe noordenwind. Vervolgens brak de hel los. De pal naast de camping gelegen kermis opende haar deuren. Duurde tot 3 uur in de vroege ochtend.

Dinsdag 22 mei

Dat luchtte op. Voor de onrustige nacht en het ontbreken van enige voorziening op de camping maar 30 dirham (3 Euro) betaald ipv de gevraagde 80. De prijs voor het overnachten op een parkeerterrein. Zeer boze meneer. Nam wel het geld in ontvangst toen ik dreigde in te stappen en weg te rijden. Vandaag mijn ideale reisdag. ‘s-Morgens in Rabat naar de resten van de romeinse stad Sala. Liggen deels verborgen onder een necropool van een of andere sultan. ‘s-Middags naar iets anders Romeins, genaamd Thamusida. Uitgebreid rondgeleid door de gardien. Hier en daar is men bezig geweest wat bloot te leggen. Zoals delen van ommuring, een woon- en badhuis. Blijkbaar bestaat er een over all beeld en laat men de boel de boel. Dat gebeurt tegenwoordig meer en meer. Het heeft geen nut alles uit te graven als dat geen nieuwe inzichten oplevert. Nu is een mannetje genoeg om schatgravers uit de buurt te houden. Een fooi wees hij resoluut van de hand, het was gewoon z’n werk. Ging weer lekker slapen onder z’n parasol. Erg veel aanloop was er denk ik niet. 3 km heen en terug over een zandpad. Vervolgens doorgereden naar Julia Valentia Banasa. Overnacht op de parkeerplaats voor de deur en ga morgen eens een kijkje nemen.

Woensdag 23 mei

Banasa badhuisOok in Banasa een bewaker, van dezelfde firma als de vorige keer. Hier is wel het nodige bloot gelegd. Veelal al weer helemaal overwoekerd zodat er evenmin veel te zien was. Behalve dan een schattig badhuisje. Midden links op de foto kwam je binnen in een kleedruimte (banken nagemetseld). Vervolgens de badruimten met verschillende temperaturen. Rechts boven de heetste. In de muur 2 rookkanalen die tevens de wanden verwarmden. Daarvoor zie je de ondergrondse stookplaats. Zo’n badhuis verslond hout en was met al die schoorstenen gehuld in dikke rookwolken. Het benodigde water kwam uit een put (linksboven). Bij vertrek kreeg ik 6 sinaasappelen mee. Omgekeerde wereld… Volgende bestemming was Basra. Ging er kijken omdat ik veronderstelde dat Pete la Rocca – miskend jazz-genie uit de 60/70-er jaren – hier de inspiratie had opgedaan voor zijn gelijknamige LP (te beluisteren, staat op YouTube). Want 1000 jaar geleden stond hier een groot paleis. Dat zou hem geïnspireerd kunnen hebben. Niet wat er nu nog van over is. Een stukje muur die de huidige bewoners langzaam maar zeker verder slopen om hun huizen mee op te trekken. De jongen die me de weg wees naar de muurresten, kon maar moeilijk geloven welke geschiedenis zijn dorp heeft. En dat er heel waarschijnlijk onder hun huizen nog resten te vinden zijn. Misschien worden die eens zichtbaar als ze riolering en water gaan aanleggen. Nu moest het hele dorp zich behelpen met een pomphuis waar in jerrycans water kon worden gehaald.

Donderdag 24 mei

Lixus amfitheaterBij Larache ligt de romeinse stad Lixus, veilig boven op een heuvel, vlak bij zee met een grote natuurlijke haven. Google Earth laat prima zien wat er is opgegraven. Ter oriëntatie: dat ronde is een amfitheater. Daar boven grote villa’s. Links ervan een paleis. Links onder aan de weg een visfabriek à la Baelo Claudia. Phoenicische tempelOpmerkelijkste vondst was een Phoenicische tempel, ook rond als het amfitheater maar dan zonder zitplaatsen erom heen. Met wat goeie wil te ontwaren boven het paleis. De stad strekte zich verder naar het oosten over de heuvels uit.

Vrijdag 25 mei

Heb je zo als je lid bent van de IKEA family. Weten ze je overal te vinden. Bericht gekregen van een terugroepactie. Mijn fiets voldoet niet aan de veiligheidsvereisten. Iets met de rubberen ‘ketting’. Had ik toch 2 fietsen, heb ik er nu geen een meer.Mzoura grafheuvel 1 In Mzoura ligt een enorme grafheuvel (steen-/bronstijd?). Het schijnt de enige van dit formaat in Marokko te zijn. Lijkt me stug. Het verhaal gaat dat de zoon van Neptunus er begraven ligt. Blijkbaar heel naarstig naar gezocht want het middendeel van de heuvel is helemaal verdwenen.

Zaterdag 26 mei

De cirkel is rond. Ben weer terug in Tanger. Blijf hier een paar dagen. O.a. vanwege het archeologisch museum. Op weg er naar toe de resten bezocht van Julia Constantia Zilil. Zilil cistermeOnder keizer Augustus gesticht als start van de kolonisatie van de binnenlanden van Marokko. Af en toe wordt er wat opgegraven. Zilil werkhutEr staat een hutje met typisch archeologen spulletjes. Het meest in het oog springen de enorme cisternen waar water in verzameld werd voor het badhuis (van hieruit niet te zien, ligt er achter).

Larache 23 mei 2018

Maandag 14 mei

Na het publiceren van de vorige weblog de storm in Essaouira getrotseerd. Op het fietsje tegen de wind en stofwolken in. Het stadje, tenminste het oudste, ommuurde deel aan de zeekant, staat genoteerd als werelderfgoed. Het ligt strategisch aan een beschutte baai. Begonnen als eindpunt Phoenicische expansie. VEssouira vestingeroverd door de Romeinen na de gewonnen 3de Punische oorlog. Denk aan de vernietiging van Cartago. We praten dan over 146 BC. In de middeleeuwen een Portugese handelspost. En weer wat later een Arabische marinehaven om de zeerovers uit Agadir mores te leren. Het kan verkeren. Vorige eeuw leken er kansen om een moderne zeehaven te worden. Maar helaas. Bijna een Schiedams verhaal. Daar werden havens gegraven die bij oplevering al onbruikbaar bleken omdat de groter gegroeide stoomschepen er niet meer in pasten. Hier was het ondoenlijk om de diepgang van de vrachtschepen bij te benen. Wat rest is een vissershaven. Veel roestige, middelgrote trawlers maar nog veel meer kleine, open, houten bootjes. Dat ze daar de oceaan mee op durven. Hoe lang dat stand zal houden is de vraag. De stadsuitbreiding oogt als een mondaine badplaats. Het strand is al aangepakt, een volledig gesteriliseerde vlakte. Weg duinen, plats een 50 meter brede relax boulevard Zo doe je dat.

Woensdag 16 mei

Oualidia mosselman 1Geef mij maar Oualidia. Eens een vissersdorpje, verscholen in de duinen. In de 30-er jaren, onder de Franse bezetting opgepimpt om ruimte te bieden aan verkoelingzoekers. De hele dag circuleerden er mensen op brommertjes om van alles aan te bieden. Oualidia mosselman 2In het bijzonder oesters en dat soort lekkernij. Ik heb me er niet aan gewaagd. Hoe lang zou dit oude mannetje al rondlopen met die mandjes? Mijn buurman wat verderop had er minder moeite mee. Zelf heb ik me een tajine laten bezorgen. En dat gaat dan niet in zo’n lullig plastic bakje. Hij zou de pot de volgende dag komen ophalen. Op de stoep achtergelaten; een half uur na de afgesproken tijd was ie er nog niet.

Donderdag 17 mei

Oualida tajine aan huisTussenstop in Safi, een echte stinkende, rokende industriestad. Moest effe bijkomen van een rit over een ongelooflijk beroerde kustweg. Totaal aan barrels gereden. Meer gaten dan asfalt. Mijd de R301, mocht je ooit in de verleiding komen omdat de kust zelf prachtig is.

Vrijdag 18 mei

EEl Jadida cisternel Jadida, een beetje hetzelfde verhaal als Essaouira. Geldt eigenlijk voor alle kustplaatsen. Mooie foto’s gemaakt van gelovigen rond de moskee met de minaret gebouwd bovenop de transen van het Portugese kasteel. Allemaal mislukt, in mijn zak was de basisinstelling van het toestel verschoven. Zag het pas later toen ik een ondergrondse cisterne op de gevoelige plaat ging vastleggen.

Zondag 20 mei

Casablanca moskee Hassan IICasablanca, zeg maar het Rotterdam van Marokko. Wel 5 keer zo groot. Op weg er naar toe voltrok zich een kleine ramp. Mijn vouwfiets vloog van de auto. Zeker niet goed vastgezet. Ik zag het gebeuren in m’n achteruitkijkspiegel bij het nemen van de zoveelste hobbel. Nog mazzel dat ie niemand anders raakte in z’n vlucht. Voorvork verbogen, niet meer mee te rijden. Sinds gisteren heeft zich weer een nieuw euvel aangediend, de auto begint steeds meer naar rechts te trekken als je het stuur loslaat. Wat zou er nou weer aan de hand zijn? Toch nog van alles kunnen bekijken. De enorme Hassan II moskee natuurlijk. Jammer genoeg niet van binnen. Vanwege de ramadan zijn de bezichtigingsmogelijkheden heel beperkt. Heel bijzonder vond ik het Quartier des Habous. Casablanca Quartier des HabousEen in de Franse tijd gebouwde souk om de instroom van nieuwkomers van buiten de stad een meer ‘natuurlijke’ habitat te bieden. Ik denk met hetzelfde idee als tuindorp Vreewijk bij ons. Tegen de avond een plekje in de buurt van de Iveco garage gezocht (1 van de 3 in heel Marokko). Zo maar in een zijstraatje op een industriegebied. Uren staan praten met een bewaker. Over van alles en nog wat. Stond wel even vreemd te kijken toen hij vertelde over z’n werk. 7 dagen in de week 12 uur lang van 7 tot 7 zit ie daar in een piepklein hokje voor een maandwedde van 1500 dirham (nog geen 150 Euro!). Kon daar natuurlijk niet van rond komen. Zijn kinderen moeten bijspringen. Zelfs de jongste die met een beurs voor ingenieur studeert in Parijs.

Essaouira 13 mei 2018

Maandag 7 mei

Tamghilt N'zerzem struisvogelTamghilt N'zerzem rendierTamghilt N'zerzem olifantTamghilt N'zerzem neushoornTamghilt N'zerzem giraffeTamghilt N'zerzem gidsTamghilt N'zerzem dolmenTamghilt N'zerzem runderenIn Icht diende zich weer verschillende mogelijkheden aan om op zoek te gaan naar rotstekeningen. Deed op de camping voor de zekerheid even navraag of deze met mijn auto bereikbaar zijn. Antwoord: niet te doen. Een gids zou nog wel te vinden zijn, alleen die had ook geen geschikte auto. Onjuiste informatie overigens. ‘s-Avonds op internet zag ik dat vlakbij ze vanaf de weg aan te lopen zouden zijn geweest. Een beetje droef gestemd gelijk maar besloten de kust weer op te zoeken. Met de woestijn had ik het wel gehad. Niet wetende dat de grote verrassing me nog te wachten stond. Zo maar uit het niets langs een kilometers lange kaarsrechte weg een bord. Pas na een paar honderd meter begon het tot me door te dringen wat er op stond. Auto langs te kant gezet en teruggelopen om te gaan kijken. Goh, toch nog rotstekeningen…? Ja, daar ergens helemaal in de verte een paar huisjes. De piste er naar toe leek me redelijk begaanbaar. Auto afgekoppeld en er op af. Staat er zelfs een mannetje voor de deur van een van de gebouwtjes. Blijkt het een soort museumpje te zijn met info over de site. Precies waar ik op zoek naar was. De plek heet Tamghilt N’zerzem en bestaat uit een lange rotspartij van verbrokkeld, zwart lava gesteente. Restanten van een vulkaan(uitbarsting) wat verderop. Met wat gebaren maakt de bewaker me duidelijk dat ik mee moet komen en dat ie me wat wil laten zien buiten. Het begin van een twee uur durende klauterpartij. Na de eerste heuvel dacht hij dat ik het wel gezien had. Inmiddels was er nog een collega bij gekomen en die wees op de volgende heuvels. Had al een paar aardige rotstekeningen en een grafheuvel te zien gekregen. Maar wat volgde was onvoorstelbaar. Overal waar je keek tekeningen van olifanten, reebokken, koeien(?), struisvogels, neushoorns en giraffen. Moet 6500 jaar geleden d’r heel wat groener uitgezien hebben dan de dorre, kale vlakte dat het nu is. Na afloop van de rondleiding werd thee aangeboden. De grote kaars die de gids in de lucht houdt, is suiker. Hele brokken verdwenen in dat kleine potje. Was goed te merken.

Dinsdag 8 mei

Vijfde dag opeen nasi! De bodem van de bewaardoos komt in zicht. Normaal kook ik voor een dag of 10 vooruit. Een prutje met tomaten en wat met kerry. Doe voor elke dag een portie in een bakje en vries dat een beetje in. Klaar om op te warmen; hoef alleen wat rijst of spaghetti te koken. Maar bij de nasi had ik gelijk al de rijst gedaan. Daar waren de bakjes weer te klein voor.

Cap Ghigh vuurtorenCap Ghigh vissersVrijdag 11 mei

Een vakantie in een vakantie genomen. Dinsdag in Agadir geprobeerd bij de Fiat dealer nieuwe remblokken te bemachtigen. Nou dat gaat niet zo maar. Bouwjaar, type, serienummer a.u.b. Zou u misschien even willen kijken? Het is geen auto maar een caravan met een Fiat achteras. Bij de gratie Gods liep een secretaresse mee. Bood wel begrip, geen soelaas. Hoe Omar een week geleden met de goeie spullen thuis is gekomen, verbaast me des te meer. Daarom ook Agadir maar achter me gelaten. Moderne, ruim opgezette stad, herbouwd na de verwoestende aardbeving in 1960, grote universiteit, veel minder meiden en vrouwen met hoofdbedekking. Onderweg naar Essaouira via de kustweg bij een vuurtoren zo maar een grindpad opgereden. Gouwe greep. Sta er al vanaf dinsdag vlak bij zee op Cap Ghigh (Ghir). Mooi uitzicht op de oceaan die onvermoeibaar beukt op de rotsen. Even verderop een paar strandjes. Wat wil een mens nog meer? Enige minpuntje: de wind. Na de noen is het er slecht toeven en begint het wiegen van de wagen, Beaufort 5 uit het noorden, iedere dag strijk en zet..

Zondag 13 mei

De tijd wordt vannacht voor een maand (nog een uur) teruggezet. De 16de begint de Ramadan. Ben heel benieuwd. Hele dag niet eten en drinken. Wat gaat dat betekenen voor het dagelijks leven? Staat de tijd dan stil? Net geprobeerd een blik op de zee te werpen in Essaouira. Volstrekt onmogelijk, Na je vege lijf te hebben gered van de sex-werkers, die in de duinen verscholen zitten, wordt je helemaal gezandstraald. Even Grib-files geraadpleegd. De windvoorspeller bij uitstek. Dit is nog maar het begin. Morgen Beaufort 6/7. Niet zo gek dat de Phoeniciërs (600 BC) niet verder zijn gekomen dan hier, op het eiland voor de kust. Wilde me in de discussie mengen of de resten van de toren op het strand nou wel of niet bij de kolonie van destijds heeft behoord.

Icht 6 mei 2018

Woensdag 2 mei

Tafraoute here I come! Maandagavond een uur of 10 kwam de garageman trots zijn oogst aan onderdelen tonen. Hij was de hele dag op stap geweest. Ik kon mijn teleurstelling nauwelijks verbergen. Allemaal geroest oud ijzer. Omar begreep er niets van. Nieuw had wel 3 keer zoveel gekost. Nog afgezien van weken levertijd. Even overwogen de ANWB opnieuw te bellen. Mirleft garageZou opsturen vanuit NL niet sneller zijn? Me laten overtuigen. Dinsdag zat na een paar uur sleutelen de zaak weer elkaar. Even verderop zag ik dat het nog simpeler kon in de mobiele smederij. Een nachtje overgebleven aan het strand. Weg van de verkeersweg tegenover de garage, waar ik al die tijd in de caravan had doorgebracht, met één been in de lucht. De zwerfhond herkende me gelijk; heeft lekker uit wind achterop de auto van zijn nachtrust kunnen genieten. En dan de proef op de som: houden de spullen het. Op weg. Mirleft smidseIn Tiznit na 40 km nog wat inkopen gedaan. Schrok me dood bij terugkomst. Zag de caravan van verre al scheef staan. Pfff, maar een lekke band. Scheur in het loopvlak. Denk als gevolg van een mijn rough rides. Tweede nieuwe band. Vorige was ter ziele gegaan bij de pech onderweg. Tafraoute weten te bereiken. Ligt ergens hoog in de bergen. Wel wat rustiger aan gedaan. Tafraoute campingBeland op een totaal verlaten overwinterkampeerterrein (kijk maar eens op Google Earth). Wat mensen hier maandenlang te zoeken hebben, is me een raadsel. De omgeving is inderdaad prachtig. Blijkbaar raak je nooit uitgewandeld.

Donderdag 3 mei

Wat ik hier kom doen, vraagt ook iedereen zich af. Het seizoen is al lang en breed voorbij. En helemaal in m’n eentje. Waar is mijn vrouw? Trouw vertel ik dat die niet zo van reizen houdt, zeker niet op mijn manier. Dat scheelt een hoop verdere discussie. Als men me wat probeert te verkopen, heb ik een ander standaardantwoord paraat in mijn beste Frans: ik ben oud, geef alleen nog alles wat ik heb weg. Koop er zeker niets nieuws meer bij. Daar bestaat wel begrip voor en wensen me een lang leven toe, in sha Allah… Tafraoute oogt modern en welvarend. Een paar duizend inwoners, veel (regionale?) scholen. 4 maanden toeristen op bezoek is zo te zien, meer dan genoeg om er goed van te kunnen leven. Tafraoute rotstekening gazelleEerste rotstekening mogen aanschouwen. Bijna echt. Het origineel was nauwelijks te zien. Daarom is voor het gemak een kopie op de aangrenzende wand gezet (zie pijltje). Vlakbij had iemand zijn geboortehuis in oorspronkelijke staat teruggebracht. Een beetje kaal nog. Tafraoute kookgereiIn de keuken bewaar je toch niet alles op de grond? Hij wist ook niet meer precies. De mooie pot met touwen werd/wordt? gebruikt om melk te karnen.

Zaterdag 5 mei

De morgenstond heeft goud in de mond… Nou ja, zoiets. Wilde uit Tata vertrekken om de eerste, echte bestemming met rotstekeningen in Akka te gaan opzoeken. Was toch verdomme de auto met geen mogelijkheid van z’n plek te krijgen. Alsof ergens de wielen geblokkeerd waren. Binnen de kortste keren hadden de achterwielen van de auto zich ingegraven en was er helemaal geen beweging meer in de krijgen. Via het hotel waar ik op de parkeerplaats de nacht had doorgebracht, werd snel de hulp van een mecanicien ingeroepen. Die zag het direct. Het R-wiel van de caravan wilde niet meer draaien (niet de L dus die er bijna af had gelegen). De remschoenen bleken totaal versleten te zijn en de restjes hadden zich ergens tegen de remschijf klem gezet. Dan is het wel handig in een land te zijn waar repareren tot een ware kunst is verheven. Nieuwe remschoenen waren natuurlijk nergens te krijgen, in mijn maat dan hè. Derhalve werd op de oude restanten 2 totaal andere remvoeringen gelast. De remcilinder had ook het nodige te verduren gehad. Even fijn opschuren, de vijl erover en klaar is Kees. Naar Holland ermee terug, geen enkel probleem. Geloof toch maar even bij de dealer in Casablanca langs te gaan. Dat allemaal voor de somma van 46,-.

Wel een domper na de prachtige dag ervoor. Die voerde me over smalle bergwegen, vlak langs afgrijselijk diepe afgronden, door verschillende oases en uiteindelijk via een wijds landschap met tafelbergen naar Tata. M.n. het stuk Igherm – Tata mag niemand missen. Op de omringende bergmassieven moeten onvoorstelbare krachten zijn uitgeoefend. Zagen er uit als een geplooid gordijn. Er niet toe gekomen een plaatje van te schieten. Dacht steeds straks is het nog fraaier.

Zondag 6 mei

Akka rivierbeddingDie nagetekende gazelle, het zou wel eens de enige rotstekening kunnen zijn die ik te zien krijg! Bij Akka een poging gewaagd een piste op te gaan. Na 6 km een km voor de eerste rotstekeningen durfde ik niet meer. Was al een keer een verkeerde ‘weg’ ingeslagen. De zon neigde ter kimme. Ik zag me niet in donker terugrijden door de droge oued (wat wij een wadi noemen), dan weer over zandbanken afgewisseld met velden grote kiezels. En deze route stond dan aangeprezen als berijdbaar met een gewone auto…