Mirleft 29 april 2018

Maandag 23 april

Marokko bestaat uit boven en onder het Atlas-gebergte. Twee totaal verschillende werelden. Zeker qua klimaat. Atlas studio‘s-Avonds weer de kachel aan en regen. Ben vanuit het zuiden naar Marrakech gereden. Weinig oog kunnen hebben voor heuvels en dalen. Wat een rampenweg. Men is bezig het oneindig aantal haarspeldbochten te verminderen en de smalle weg 3-baans te maken. Armen mensen die er langs wonen. Moeten nog heel wat jaren stof (wat er toch al rijkelijk aanwezig is) happen. Onderweg de Atlas filmstudio’s bezocht. Half Egypte staat er nagebouwd in bordkarton (http://www.studiosatlas.com/locationdedecors.html#anchor-visite360). Ait Ben HaddouEen beruchte scene uit de film Gladiator waarin de hoofdpersoon voor z’n leven moet vechten in het rondtrekkend circus, is niet daar opgenomen maar in de wadi El Maleh met op de achtergrond de kasbah (geen ksar meer) Ait Ben Haddou. Mooi plaatje van bovenaf kunnen schieten. Geeft een goede indruk hoe zo’n dorpje in elkaar steekt. Zeg maar een ommuurde verzameling familiehuizen, die er elk weer uitzien als een kleine vesting.

Dinsdag 24 april

Uitvaart live gevolgd op internet. Er waren heel veel mensen aanwezig. De verslagenheid van direct betrokkenen was groot. Nog zo veel plannen, verwachtingen. Niets meer van over.

Woensdag 25 april

Ik heb wat met steden. Vier uur rondgefietst. Compleet verzopen weer in m’n hol gekropen. Hele binnenstad stond blank. Een ware koopgoot. Ben nog niet thuis of het klaart op. Tot overmaat van ramp ook nog bijna alles, wat ik graag had willen zien, vanwege onderhoudswerkzaamheden gesloten. Marrakech Djemaa El Fna avond‘s-Avonds genoten van de heksenketel op het Djemaâ El Fna-plein. Overdag gebeurt er ook van alles. Maar tegen etenstijd worden alle eettentjes weer opgebouwd. En verzamelen zich de acrobaten, kermisklanten, slangenbezweerders, handlezers en muzikanten in alle maten en soorten. De paar jongens op de foto zitten de vellen van hun trommeltjes op te warmen (worden ze zeker wat strakker van). Marrakech Djemaa El Fna muzikantenStraks roffelen ze de sterren van de hemel als het publiek wat Dirhams willen schudden. Leuk gezicht in een carré zijn 4 banken neergezet. Op een daarvan zit de ritmesectie (trommels, kleppers, soort grote tamboerijnen), op de andere het betalende publiek. In midden staat de man die de melodie speelt op fluit of banjo. Verschillende groepen pal naast elkaar. Allemaal geen probleem.

Donderdag 26 april

Marrakech in de herkansing. Zonnetje doet wonderen. Maakt de warboel aan steegjes, sloppen en andersoortige onduidelijke straten er niet minder op. Zowaar iemand de weg gevraagd die eigener beweging zei dat ie geen fooitje verwachtte. Marrakech koningsgraven SaädiërsDe koningsgraven van de dynastie Saädiers zijn pas een eeuw geleden herontdekt. Hun opvolgers, de Alouieten (Hassan V stamt van hen af), hadden rond 1700 de hele omgeving laten dichtmetselen en daardoor waren ze in de vergetelheid geraakt. De talloze moskeeën zijn helaas voor o.a. christenhonden en atheïsten verboden terrein, waar heel strikt de hand aan wordt gehouden. Telkenmale loop je tegen de verbondenheid met Andalusië aan. Of het nu wijken zijn waar naartoe geloofsgenoten na 1492 een veilig heenkomen hebben gezocht. Hetzelfde geldt voor de met heMarrakech Joodse begraafplaatsn mee weggevluchte Joden, die evenmin welkom waren in het door de reconquista heroverde Spanje.

Zaterdag 28 april

Het noodlot heeft toegeslagen. Panne! Het lager van een van wielen van de caravan heeft het begeven. Wiel bijna losgeraakt, is gelukkig blijven zitten in de klauw van de schijfrem. Anders was het leed niet te overzien geweest. Mirleft panneNu is de schade ook niet mis maar nog repareerbaar. Maandag moet blijken of in de buurt nieuwe onderdelen te verkrijgen zijn. Alle lof voor de ANWB. Eén telefoontje en 2 uur later stond een oplegger klaar om me van de weg te halen en naar een garage te brengen. En wat voor garage. Een donker zwart hol waar net zulke met olie bevuilde mannen rondwaren. Ben benieuwd. Dit alles speelde zich af vlakbij Mirleft. Had de zeekant opgezocht.

Zondag 29 april

Mirleft rotsboogEigenlijk was ik weer op weg naar het binnenland, naar Tafraoute. Van de zee niet veel kunnen zien. De hele kust was in nevelen gehuld. Daar kwam vandaag plotsklaps een eind aan. Volop zon maar met een koude noorden wind. Echt geen strandweer. Daarom een tochtje met de auto gemaakt, naar een paar rotsbogen in zee.

Ouarzazate 22 april 2018

Maandag 16 april

Het echte werk is begonnen. Sta aan de rand van de Sahara, voorbij Merzouga. Temperatuur in de zon over de 40°, binnen in de caravan is het goed te doen met het zuchtje wind dat lekker door de open ramen waait. Ben vanaf de asfaltweg over een paar kilometer wasboord aangeland bij een hotel dat plaats biedt aan camperaars. MerzougaZe zeggen dat de ribbels de auto minder martelen je snelheid maakt. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar ook hier sta ik weer in m’n piere eentje. Het hotel biedt alle comfort en heeft 2 prachtige zwembaden. Voor in de namiddag hè. Ik heb het nog nergens zo druk meegemaakt. Het is een aan en af rijden van 4×4-auto’s die een betaald ritje door de duinen maken. Achter me staan de kamelen klaar voor vertrek. Op de heenweg leefden zich jongvolwassenen uit in wedstrijdverband met pisterijden op motoren en buggy’s. Net wat onvermijdelijke fotootjes gemaakt bij ondergaande zon. Kwam er achter dat het eigenlijk niet meer dan een smal rijtje zandduinen is. Erachter begint gewoon weer de eindeloze steenslag vlakte. Nou ja, het kan niet overal Haamstede zijn…

Dinsdag 17 april

Eureka! Ik ben er achter na een paar moeizame gesprekken in het Frans. (Het probleem met vreemde talen is dat als je ze niet minstens stiefmoederlijk beheerst, je altijd alleen maar zegt wat je kunt zeggen, niet wat je wilt zeggen. Dit terzijde, een citaat uit De Hoofdstad van Robert Menasse.) Ait BrahimHet is allemaal lood om oud ijzer. Het onderscheid ksar/kasbah is simpelweg streekgebonden. Hier noemen ze alles ksar en meer naar het westen kasbah. De oorspronkelijke Berbers kennen maar een begrip: teghrimt (= lemen huis). Vraag me ook steeds meer af of al die vestingen wel van hier zijn. Ze zien er heel erg Egyptisch uit qua vormgeving. Moeten ze niet gewoon begrepen worden als onderdeel van de Arabische invasie/expansie vanaf de vroege middeleeuwen?

Woensdag 18 april

Gisteravond hoorde ik dat maandavond mijn oude vriend Tony Hak totaal onverwacht is overleden. In de 70- en 80-er jaren waren we onafscheidelijk. We bestreden al het onrecht in de wereld. Vannacht veel herinneringen teruggevonden. Mijn gedachten gaan met name uit naar zijn kinderen Jelte en Keimpe. Met hen heb ik veel opgetrokken en nog steeds zie ik ze regelmatig.

Donderdag 19 april

Merzouga Nomad PalaceHet hazenpad gekozen. Het was niet te doen. Blijkbaar midden in het hogedrukgebied, bladstil. Zelfs de kamelen lagen d’r voor pampus op hun zij bij. Dan kan een dag lang duren. Want wat moet je hier verder? De hele dag bij het zwembad zitten? Ik heb nog zo’n uitstapje gepland staan. Ga dat maar overslaan, denk ik. Weet ik wel zeker.

Knutjes (zeg ik het goed?) in Schotland. Of die duizenden krengetjes in Turkije, die het lukten massaal door de mazen van de horretjes voor de ramen te kruipen. Hier in de woestijn hebben ze familie zitten. Werd totaal verrast, zag ze aanvankelijk ook niet. Voelde dat ik overal gebeten werd. Met gevolg op armen en benen grote rooie vlekken en bulten. Dacht aan (zand?)vlooien. Maar nee dus.

Vrijdag 20 april

Het vertrek uit de woestenij verliep niet helemaal gladjes. Het begint een traditie te worden. Vastgelopen in het zand. Er waren vele wegen terug naar de bewoonde wereld. Was er bijna. Een paar Marokkanen hebben me tegen een schappelijke vergoeding losgetrokken. Fezna qanatBij Fezna gezocht naar het museum dat meer zou vertellen over het watervoorzieningssysteem middels qanaten. Niet gevonden. Wel een van de commerciële tentjes bezocht en een stukje gewandeld in het ondergronds kanaal waar vroeger water door stroomde. Allemaal door mensenhanden gemaakt, zeker 1000 jaar geleden al!

Zaterdag 21 april

Thingir is wonderschoon. Niet de stad maar de ligging. Het is een oase tussen bergen. Op de steile wanden wonen de mensen. Oude verlaten dorpen naast of d’r bovenop nieuwe huizen. De Spanjaard Roger Mimó is een grote animator van al dat ouwe spul. Hij probeert derden te interesseren om herstel te plegen. Tinghir moskee IkelaneIk bezocht de oude moskee Ikelane die langzaam maar zeker zijn oude vorm weer krijgt. Het is de vraag of Allah het behaagt. Recentelijk was er de bliksem ingeslagen. (Lees: http://rogermimo.com/Todra/en-mosquee-Ikelane.htm (hopelijk werkt de link dit keer wel))

Zondag 22 april

Onderweg naar Marrakesh een tussenstop aan het stuwmeer Al Mansour. De eerste mogelijkheid om eens wild te kamperen. Was niet helemaal alleen, na een uurtje kwam een Nederlands stel buurten. Jonge mensen, baan opgezegd en geld gespaard om een jaar lang rond te reizen. Hadden nog geen ksar gezien… Kwam er aan middenin een soort zandstorm. Barrage Al MansourTegen de avond ging de wind liggen. Vanmorgen was het meer zich van geen kwaad bewust.

Rissani 16 april 2018

Maandag 9 april

Op de fiets een rondje Meknes, een van de koningssteden, gedaan. De oude stad wordt inderdaad gedomineerd door een gigantisch paleis (eigenlijk 12 paleizen) met binnen de vele meters hoge ommuring een 9 holes golfcourt, de geëgaliseerde tuin uit 1672(!). Meknes soukDe straatjes in de medina zien er hier net weer wat anders uit. De koranschool Medersa Bou-Anania zit ergens in de souk verstopt, toegankelijk via een nietig poortje. Geen echte bezienswaardigheid was de graanschuur uit dezelfde vervlogen tijden. Wel indrukwekkend. Even overwogen een nachtje over te blijven. Toch maar verder gegaan, op weg naar wat warmte. In het donker bereikte ik Azrou aan de voet van het Atlasgebergte. Zat niets anders op omdat de geplande camping nog niet open was. Merkte de volgende morgen dat ik een sprookjeswereld terecht was gekomen. Een investeerder uit de VAE was hier helemaal losgegaan (zie http://www.morocamping.com). Voor de somma van 3,60 de nacht werd ‘s-ochtends gratis stokbrood aan huis afgeleverd…Meknes Medersa Bouanania

Dinsdag 10 april

Azrou AtlasgebergteWakker geworden in de sneeuw! Bleef zo de hele over/doorsteek van het Atlasgebergte. En warempel aan de andere kant scheen de zon.

Woensdag 11 april

Nog 997 kasbah’s te gaan. De eerste 3 zitten in de pocket. Allemaal in verregaande staat van verval. De oorspronkelijke bewoners wonen er vlakbij in wat beters. Alhoewel, zo aan de buitenkant zie je dat er niet direct vanaf.

Moskee wasruimte

Donderdag 12 april

Hoorde dat gisteren een Algerijns militair vliegtuig bij de grens is neergestort. Onder de betreuren slachtoffers schijnen zich een 20-tal leden van het Polisario te hebben bevonden. Dat laatste roept hier zeer gemengde gevoelens. In 1991 sloten Marokko en het Polisario een wapenstilstand over de omstreden Westelijke Sahara. Maar tot een definitieve oplossing is het nooit gekomen. Eind april as loopt het mandaat van de VN-missie af, die de kemphanen uit elkaar probeert te houden. Misschien heeft het daar wat mee te maken. Geruchten gingen dat het Marokkaanse leger in paraatheid was gebracht. En inderdaad onder weg zag je her en der militaire posities langs de weg en materieelverplaatsingen. In Errachidia was er overigens totaal niks van te merken, in de grote militaire basissen aldaar. 100 jaar geleden nog aangelegd door het Vreemdelingenlegioen van de Fransen tijdens de bezetting. De grootste sensatie vandaag was dat mijn Visa-kaart werd opgegeten door de geldautomaat. Had op een verkeerd knopje gedrukt. Het duurde wel even voordat een meneertje met de verlossende sleutel van het apparaat verscheen.

Vrijdag 13 april

Ik volg al een paar dagen de Oued Ziz. De rivier met haar bronnen in de Atlas heeft een diep dal uitgesleten. Telkens te zien vanuit andere invalshoeken. Dan weer rijd je er vlak langs in een soort oase van dadelpalmen. El Maarka paleispoortOm even later van bovenaf vanaf de hoogvlakte de groene slang in de diepte te zien liggen. De totaalindruk van het landschap roept alleen maar associaties op met de maan. Eén beige wildernis. Al sinds mensenheugenis is leven alleen mogelijk nabij de rivier. Daar liggen dan ook al die langzaam aan wegsmeltende kasbah’s (versterkte dorpen) en ksour (vestingen/paleizen).

Zondag 15 april

Kom steeds dichter bij de Sahara. Nog een kilometer of 40. Daar begint het zand. Ben inmiddels in Rissani, gelegen midden in een oase. In vroegere tijden lag de stad aan de karavaanroute van Timboektoe naar Fez. Het stikt er van de kasbah-achtige complexen. Rissani ksar Oulad AbdelhalimEen tweetal met in het centrum een voormalig paleis, worden in oude glorie teruggebracht. Naar ik inschat een zeer moeizaam proces. Immers d’r wonen allemaal mensen in die zich stukken hebben toegeëigend als onderkomen.

Meknes 9 april 2018

Donderdag 5 april

Pfff, even bijkomen van de opwinding. Heelhuids aan Tanger weten te ontsnappen. Wat een heksenketel. Je komt ogen te kort om het verkeer dat je links en rechts inhaalt, in de peiling te houden. Intussen op zoek naar een pinautomaat voor de broodnodige Dirhams. Overal verboden te stoppen. Toch maar gedaan voor de deur van een bank; geen enkel probleem. Het verkeer plooit zich geheel vanzelfsprekend om het obstakel op de weg. Een bezoek aan de stad zelf staat op de rol voor het einde van de reis, als ik weer de boot naar Europa neem. Om even te acclimatiseren een plekje aan het strand gezocht in Martil. MatrilWel heel erg eenzaam op een totaal verlaten parkeerplaats voor zeker 1000 auto’s. Toch maar een camping opzoeken? Laat ik het een avondje aanzien. De volgende dag kreeg ik gezelschap van 2 Fransen, dus…

Vanmorgen vroeg uit de veren. Wilde op tijd bij de veerboot zijn (Tarifa > Tanger port). Vertrek op de ticket stond gepland om 11.00 uur. Kon echter direct mee met de boot van 9.00 uur. Totaal geen probleem. Zorgen over de verkeerde hoogte van de verhuiswagencombinatie? Waar heb je het over. Nog geen uur later stond ik op de kade van Tanger (nog steeds 9.00 uur!). Toen begon het inchecken. Eerst werd een bus met scholieren van onder tot boven overhoop gehaald. Vervolgens oeverloze discussies bij bagage in kofferbakken van personenauto’s. Bij mij viel het uiteindelijk ontzettend mee. Even een kijkje binnen en dat was dat. Nou ja, afgezien dan van het te verrichten papierwerk. Nam meer dan uur; op 3 plekken sta ik nu ergens in databestanden opgeslagen en moet ik evenwel een paar velletjes héél zorgvuldig bewaren.

Vrijdag 6 april

Vanuit Martil een bezoek gebracht aan Tétouan, 14 km rijden. 3 musea aangedaan: Arts modernes, archeologie en etnografie. Had telkens het rijk alleen, afgezien van de suppoosten in mijn kielzog. En dat nog wel terwijl het gratis is vandaag. Vielen allemaal nogal tegen, net als een wandeling door de medina. Heel veel winkeltjes waren gesloten vanwege de vrijdag, Al-Djuma.

Zaterdag 7 aprilChefchaouèn Medina

Tot zover lijkt Marokko een grote bouwput. Overal wordt gewerkt aan nieuwe huizen en wegen. Moest vanmorgen kruip door sluip door Tétouan om op de weg naar Chefchaouèn te geraken. Onderweg alle tijd om rustig rond te kijken. Veel sneller dChefchaouèn Medina (2)an gemiddeld 40 km/uur gaat het niet. Aangeland op de eerste camping. Een grote modderpoel, bijna in de wolken. Het is buiten guur en het heeft veel geregend. Leuk stadje Chefchaouèn. Zelfs hier colonnes Chinezen. De camping staat vol met reislustige Italianen, ook gezellig met elkaar onderweg. Ik ben benieuwd wanneer ik de NL-ers tegenkom; ik rij ongeveer hun route maar dan in omgekeerde richting.

Maandag 9 april

Naar Meknes gevlucht. De ene bui na de andere, daartussen gewoon maar regen. Ga zo eens even wat rondlopen door de oude stad. Met frisse tegenzin. Maar het moet. Eerst even dit verslagje publiceren; een paar dagen had ik geen internetbereik. Fès heb ik al links laten liggen. Nu nog een zgn koningsstad laten schieten, dat kan niet. Gisteren was het in Volubilis (oude Romeinse stad) wel even droog. Vlak daarvoor hoosde het nog. Volubilis triomfboog CaligulaMooie opgraving maar slechte toelichtingen ter plekke. Stad leefde van de olijfolie. Heel lucratief want dat spulletje gebruikten zo overal voor, van je wassen tot koken en verlichting. Het deel van de binnenstad met enorm luxe woningen is bloot gelegd. Feitelijk een soort herenboerderijen. In allemaal zijn olijfpersen aanwezig. Hopelijk geeft het fotootje een indruk van zo’n pers. Helemaal rechts de 4 gaten waarop een houten juk stond dat een lange arm vasthield. Volubilis OlijfoliepersDeze werd naar beneden aangetrokken door de een ronde steen links, als tegenwicht. Op de vierkante vloer in het midden werden de olijven gelegd. Via de goten er om heen stroomde de olie naar het verzamelbasin daarachter.

 

Tarifa 4 april 2018

Vrijdag 30 maart

In 4 dagen naar het zuiden gereden. Sneller dan ik had gedacht, zonder idioot lange dagen te maken. Vertrok telkens om een uur of 10 en gaf de pijp aan Maarten rond zessen. Tussendoor geen grote stops, alleen even tanken en een kop koffie. Alle dagen waren bar koud met bijna continu regen. Het was ‘s-avonds binnen in de caravan goed toeven bij het kacheltje en na een warme douche. Wat een luxe. Pas voorbij Sevilla werd het lente. Goede Vrijdag een nachtleger gezocht in Arcos de la Frontera. Bijna midden in de stad op een braakliggend terrein. Weet nu wat ‘op lemen voeten’ (bestaat het blad nog?) inhoudt. Was op tijd voor de processie door het stadje. RustpauzeNadat de stoet met kruis en al bergop was getogen, hield iedereen het wel voor gezien. De afdaling met en tableau de kruisafname van de here Jezus ging op in een feestgedruis. Een soort misplaatst carnaval. Het duurde ook wel heel lang en een gure wind blies door de hoofdstraat. Moeders haalden hun met puntmuts verklede kinderen uit de rij, mee naar huis. Heb het ingetogener meegemaakt in Toledo en Trapani/Sicilië. 

Zaterdag 31 maart

Het bezoek aan Arcos had een strategische overweging. In de ‘buurt’ van wat hunebedden en Romeinse resten. Het bleef echter bij een bezoekje aan de dolmen de Alberite. De andere objecten waren onbereikbaar, de weg was door de vele regen weggespoeld. Het graf stond ook op instorten ondanks de fraaie overkapping.

Dolmen de AlberiteDe middag maar besteed aan wegwerken van een paar kleine ongemakken. Op de dag voor mijn vertrek diende zich op de valreep wel een groot probleem aan. De waterpomp draaide maar gaf geen water. Was een heel gezoek. Een klein aftapkraantje had de vorstperiode in NL niet overleefd waardoor het systeem geen druk kon opbouwen.

 

Maandag 2 april

De kilo’s vliegen ervan af! De eerste (mid)dagmars zit er al weer op, steil berg op. Meende dat de auto het niet zou trekken. Eenmaal boven kwam ik een paar Spanjaarden tegen die zich de moeite hadden bespaard.

Achteraf wisten ze ook niet waar ze mee bezig waren; wezen me totaal de verkeerde kant uit. Mooi geen oppidum Silla de Papa gezien (wil je weten wat ik gemist heb, raadplege: www.mundocultural.net/rupestre/silla.htm , mooier had ik ze niet kunnen maken). Gemis ruimschoots gecompenseerd met een bezoek aan de ruïne van de stad Baelo Claudia. Visfabriek Baelo ClaudiaLeefde van de visvangst en -verwerking tot een smerige sausje (garum) waar de Romeinen verzot op waren. Daags daarop een verfrissende duik in de Atlantic genomen. Het was de eerste stralende dag zonder windkracht storm.

Woensdag 4 april

Morgen is de grote dag, de overtocht. Nog even spannend of ik wel mee mag. Op de ticket staat een onjuiste hoogte van auto en caravan vermeld. Over gecorrespondeerd maar nooit enig commentaar op mogen ontvangen. De laatste boodschappen op een vertrouwde adres gedaan. In Marokko zullen ze wel niets hebben…

Schiedam donderdag 22 februari 2018

Het laaghangend fruit is zo langzamerhand wel geplukt. De reis langs de oudheid voert me steeds verder weg van huis. Het liefst had ik de draad weer opgepakt in Turkije, richting Syrië. Na Patara is daar nog zo ontzettend veel te bekijken. Maar helaas, het is er nu een beetje te rumoerig, eufemistisch gesproken. Vandaar de steven gewend naar Marokko. Niet zo heel veel oudheid. Wel veel resten uit het rijke (middeleeuwse) Islamitische verleden. En niet te vergeten,  de boodschappen van verre voorouders in de vorm van rotstekeningen.

Reisroute Marokko

De route ziet er ongeveer als volgt uit maar dan in omgekeerde richting. Met her en der wat zijsprongen, dubbelklik op Menu/Marokko 2018 in de kop. Erin is een klein stukje Spanje opgenomen. Voor in de aanloop bijvoorbeeld. In ieder geval moet ik even langs Baelo Claudia, mooie, Romeinse stad, uitkijkend op de Atlantische oceaan.

Bij het inventariseren van niet-te-missen plaatsen kwam ik aantal begrippen tegen waartussen het onderscheid maar moeilijk te maken is. De medina: oorspronkelijke, ommuurde stad. Daarbinnen bevindt zich de kasbah: ommuurd paleis. Wat winkelcentrum… Heel veel dorpen noemen zich ksar, tenminste als er ook een muur om heen staat. En tenslotte de igherm: collectieve graanschuur, erg gelijkend op een fort.

 

Pamplona maandag 7 augustus 2017

Motorpech! Bergafwaarts was er nog wel beweging in te krijgen. Maar o wee een heuveltje. Dan moest ik bijna uitstappen om de auto te helpen omhoog te komen. Ik schaamde me dood op de snelweg. Met knipperlichten aan ben ik over de vluchtstrook naar Pamplona ‘gekropen’. Pas in een donkere tunnel zag ik wat er aan de hand was. Het lampje van de brandstofpomp brandde. Dus blijkbaar laat die het afweten. Ben vanmorgen langs geweest bij een garage die verstand heeft van mijn auto. Hadden jammer genoeg geen tijd, morgen ben ik de eerste (hoop ik…). Pamplona heeft een aardige, oude binnenstad. Deels nog ommuurd. Het meest bekend is de jaarlijkse ren-voor-je-leven wanneer de stieren van hun grazige weiden dwars door de stad richting sterfhuis cq arena worden gedirigeerd. Op een van de dranghekken werden de slachtoffers van dit gebeuren met een herinneringsplaatje herdacht. Was het niet Hemmingway die hierover in lyrische bewoordingen een boekje open deed?

PamplonaEigenlijk had ik al eerder de terugreis willen aanvaarden. Het thuisfront waarschuwde me echter voor grote files in dit weekend van van vakantie terugkerende Fransen. Hoorde dat de aanschuiftijd voor Bordeaux 5 uur bedroeg. Vandaar nog maar wat leuke bestemmingen uit mijn onuitputtelijk lijst geplukt (zie tabs onder kop weblog). Zo kwam ik in de Rioja terecht. Wondermooie, lieflijke streek, heuvelachtig ingeklemd tussen 2 bergketens. Een grote wijngaard. De dagen die ik er doorbracht, was het weer eens moordend heet (37/38º in de schaduw). San Vicente de la SonsierraStandplaats was San Vicente de la Sonsierra. Een oud vestingstadje. Nu helemaal gericht op zich indrinkende toeristen. Die er overigens nauwelijks waren. Ik stond ergens beneden op een grasveldje bij de Ebro. Vlakbij een waterstation waar boeren met tankwagentjes langs kwamen. Een boete van 6000 riskerend heb ik daar zeer regelmatig verkoeling gezocht. De voorbij vliedende rivier bood die mogelijkheid helaas niet. Me verder goed kunnen vermaken. ‘s-Morgens op pad, ‘s-middags onder een boom en om 19.00 uur een glaasje met tapas. Tegelijk met de bewoners, die je de hele dag niet ziet en dan ineens te voorschijn komen op de plaza mayor. Voor de laatste keer nog wat fraaie hunebedden gescoord en een niet onverdienstelijke opgraving van bewoning uit brons/ijzertijd, La Hoya. Alava dolmen Chabola de la HechiceraAlava dolmen San MartinAlava dolmen El EncinalIk kan het niet laten een paar plaatjes bij te voegen. Op een ervan is goed te zien dat er stevig geknutseld wordt aan die dingen. De opstaande stenen hebben de neiging om te vallen door druk van buitenaf. Cividade La Hoja grafstenenVan La Hoya laat ik een paar grafstenen zien. Een gebruik dat dus al teruggaat eeuwen voor Christus.

Echt helemaal blij ben ik geworden van mijn bezoek aan de Romeinse stad Andelos. Om meerdere redenen. Er werd dit keer eens een goed en informatief verhaal verteld bij al die rijtjes kniehoge, grijze stenen. Dat ontbreekt het veel te vaak aan. Niet voor niets kom je er bijna nooit iemand tegen. En er was ook wat meer te zien dan de geijkte Andelos waterbergingonderdelen als bad-/woonhuis en markt. Andelos stuwdamTe weten: de stuwdam van een stuwmeer, waterberging en een zgn. waterkasteel waar het water verdeeld werd naar belangrijkste afnemers w.o. het badhuis.En niet te vergeten het zebrapad.Andelos zebrapad

Deze verloren dag -musea op maandag gesloten en gisteren al op de fiets een rondje gemaakt- is een mooi moment om even terug te blikken. Al eerder gaf ik te kennen dat het een beetje te veel van hetzelfde was. De tocht door Turkije bv. 2 jaar geleden was een grote ontdekkingsreis. Vandaar nog al veel tijd doorgebracht met verpozing. Ook leuk, maar… Aanvankelijk was ik bang om te zullen komen van de hitte in de zomer. Dat is meegevallen. Alhoewel een paar keer was het echt niet te harden. De caravan is zo goed geïsoleerd dat je de warmte prima buiten kan houden. Maar ja, je moet toch een keer naar binnen. En dan is de warmte er maar heel moeilijk uit te krijgen. Van de vakantiedrukte heb ik weinig last gehad. Het is echt te gek dat mensen allemaal bij elkaar kruipen op een kluitje, terwijl het een paar honderd meter verderop muisstil is. Van de economische malaise in beide landen merk je als passant niet echt veel. Alhoewel in Pamplona staan wel heel veel winkels leeg. Als je wat beter kijkt, valt je oog al snel op stilgelegde (woning)bouwprojekten, lege kavels met alleen infrastruktuur en bordjes te koop of prijsverlaging. De verhuiswagencombinatie blijft overal veel bekijks trekken. Een Portugese dame kwam een heel nieuwe bijnaam: bunker op wielen. Grootste ergernissen deze reis waren de Garmin routeplanner en de vliegen. Wat voor idiote routes dat apparaat voor me bedacht, valt niet te filmen. Altijd dwars door de binnenstad. Oeroude wegen kende die niet. Afslagen op rotondes klopten (bijna) nooit. Wat je ook wijzigde in de instellingen, het bleef een grote ramp. Iedere keer voor vertrek nam ik daarom de hele route door m.b.v. de landkaarten op mijn mobiel. En vergeleek de daarop berekende weg van A naar B. De mobiele telefoon is de relevatie van deze reis. Zeker nu de kosten van internet gelijk getrokken zijn met thuis. Nooit meer op zoek naar een wifi hotspot. Het is makkelijk mee te nemen, je hebt het altijd bij je. Midden in nowhere wees het met de weg naar een verborgen hunebed waar ik op de tast al lang aan voorbij gelopen was. Voor Jan en alleman ben je altijd en overal life te bereiken via sms, mail of Skype. Wil je wat weten, het apparaat weet alles (te vinden). Elke Lidl om maar een dwarsstraat te noemen.

P.S. woensdag 9 augustus

Bijna 2 dagen in een garage doorgebracht. Een rib uit mijn lijf. Nadat de motor gerepareerd was, ging een ander rood lampje branden. Iets met de remmen. Ben benieuwd wat de dag van morgen brengt. Op de terugreis.

Las Médulas zondag 30 juli 2017

De laatste keer had ik weinig te melden vanuit Portugal. Veel zee en plenty zon. Mooie stranden in het noorden. Alleen met vloed te betreden. Bij eb trekt de oceaan zich terug achter een barrière van rotsen. Af en toe is er een gaatje waar vroeger een vissershaventje was. Ten tijde dat men nog roeiend er op uit trok en bij terugkeer z’n bootje liet droogvallen. Daar is het dan ook stervens druk met badgasten. Desondanks ben ik er bijna een hele week gebleven. Na tienen ‘s-avonds was het er weer rustig en bleef je als enige over. Tenminste dat was de eerste paar dagen het geval. Daarna kon je goed merken dat de zomervakanties los gebarsten zijn. De een na de ander camper begon zich bij me te vervoegen. Tijd om eens wat verderop te gaan, richting Spanje. Ik kwam uit in Camposancos, iets ten zuiden van A Guarda. Castro San Cibrao de LásDaar waar de Rio Miño -op de grens van Spanje en Portugal- zich met de Atlantische oceaan verenigt. Pal aan de kust was het ook hier een drukte van je welste. Maar nog geen 500 meter meer stroomopwaarts van de rivier dezelfde stranden en met minder wind op de koop toe. En bijna geen kip te bekennen. Moeilijk te vatten. Onthou overigens de naam van de rivier; ze bleek nog meer verrassingen in petto te hebben. Ik kwam een beetje onbedoeld hier terecht. Dat lag niet aan het mooie castro Santa Trega. Het weer sloeg om en dan kan je beter aan de kust zitten dan in het binnenland, bedacht ik me. Een beetje voortbordurend op mijn ervaringen in Haamstede. Waarom zou dat hier ook niet zo zijn? Bleek aardig te kloppen. De dagen begonnen telkens bewolkt en mistig. Maar tegen de middag klaarde het op en werd het heerlijk weer. Prima om me ‘s-ochtends aan mijn verslaving te kunnen overgeven, het invullen van KAKURO-puzzels. Een soort Sudoku, maar dan wat uitgebreider. Mijn niveau is bruine band, gemiddeld dus zoals de meeste van mijn kundes en kwaliteiten.

Spanjaarden en Portugezen hebben ongeveer hetzelfde leefpatroon. Of je ziet heel vroeg aantreden. Of pas tegen het eind van de middag tot een uur of 9/10 als de zon ter kimme neigt. Ik heb dan al lang m’n avondeten naar binnen. Van koken is deze reis overigens niet zo veel terecht gekomen. Uitgezonderd een paar keer nasi en bami. In Portugal was er een keur aan kant en klare kabeljauw-maaltijden te krijgen. En in Spanje eet je natuurlijk paella. Maar d’r is veel meer lekkers waar ik de naam niet van weet. Waaronder een soort platte koeken, gevuld met iets van kikkererwten(?) en vlees of vis. Zo tegen de tijd dat de stranden verlaten worden, begint mijn avondprogramma. Het (her)bekijken van allerlei TV-series, meestal policiers. Al verschillende reizen had ik de integrale doos DVD’s van La Piovra bij me. Durfde er nooit aan te beginnen, bang dat het enorm zou tegenvallen. La Piovra was een beroemde Italiaanse TV-serie uit de jaren 80/90 over de strijd tegen de maffia die bovenwereld was binnen gedrongen. Heeft meer dan 10 jaar gedraaid. Was toentertijd een sensatie; ik weet nog dat ik voor thuis bleef. Onbegrijpelijk, met de ogen van nu. Wat een draak. Andrea Camelleri, de schrijver van een groot aantal detectives met in de hoofdrol commissaris Montelbano, trok me over de streep. Hij is een van scenaristen geweest. Ik begrijp niet hoe ze hem hiervoor hebben weten te strikken. De lichtvoetigheid van Montelbano versus het noodlotsverhaal van een koene, eenzame ridder. Moet nog bijna 50 afleveringen…

Bij het vertrek uit Camposancos had ik echt het gevoel aan de terugweg begonnen te zijn. Had een route uitgestippeld van telkens ongeveer 100 km naar de Pyreneeën. Hoppend van castro naar castro. Barbantes thermenBij de eerste de beste tussenstop viel ik al met m’n neus in de boter. Had een overnachtingsplekje op het oog aan de eerder genoemde Miño. Dat bleek niet meer en minder dan een soort thermen te wezen, met zwavelhoudend water in kleine bassins. Echt gezond en zo goed voor de huid. Helemaal gratis en voor niks. Tien kilometer verderop in Ourense maakten ze het nog gekker. Overal langs de rivier dezelfde voorzieningen maar dan met heet en warm water. Dag en nacht geopend!

Ourense thermen rivier

Ourense thermen stadZelfs midden in de stad was er een, op de plek van een Romeins badhuis. Die kenden dit fenomeen dus ook al. Daar stond overigens wel wat tegenover. Het archeologisch museum in Ourense had er aan moeten geloven vanwege bezuinigingen. Brood en spelen…?

Las Médulas La FurniaInmiddels aangeland in Las Médulas. Nu een natuurpark. Maar het was de grootste goudmijn in Galicië ten tijden van de Romeinen. Hier werd op industriële schaal gewerkt. Bij gebrek aan buskruit zijn hele bergen opgeblazen met waterkracht. Van 60 km ver werd via uitgehakte kanalen/aquaducten water aangevoerd en verzameld in grote kunstmatige meren. Las Médulas galerei La FurniaDe op te blazen stuk berg werd vervolgens als een gatenkaas doorboord met een gangenstelsel. Hierin werd dat verzamelde water uitgestort. Met gevolg dat de rotswand het begaf en weg brak. Soms wel 100 meter hoog. Dat allemaal met het oogmerk om bij het erts houdende gesteente te kunnen komen, dat onder die lagen kalk- en zandsteen verborgen lag. Men schat dat al die moeite is gedaan om in totaal 6 à 7000 kilo goud te vergaren. Las MédulasWat rest is een fascinerend landschap. Je kan niet geloven dat het met mensenhanden is gemaakt. De natuur had het niet beter gekund.

Carreço vrijdag 14 juli 2017

Weinig te melden eigenlijk. Heel veel van hetzelfde. Dat is het nadeel als je hier al 4, 5 keer hebt rondgeneusd. Een castrootje hier een cividade daar. De een wat indrukwekkender dan de ander. Maar allemaal met veel ommuring en daarbinnen grote aantallen ronde huisjes. Viana do Castelo familieperceelMoet nog even wat rechtzetten. Eerder meldde ik dat zo’n castro door maar iets van 50 personen zou zijn bewoond. Dat klopt niet. Het zet net iets anders. Binnen een castro bevonden zich vaak tientallen ommuurde percelen waar een extended family in meerdere huizen met opstallen woonde. Viana do Castelo huisDe omvang daarvan was voornoemd aantal. In totaal ging het dus om veelvouden daarvan. Het is maar dat je het weet… Geen fabeltjes de wereld in helpen.

Vila Cha dolmen RapidoVoorts mag ik jullie niet een plaatje onthouden met het tot nu toe meest echte hunebed. Het ligt er bij alsof het net is uit gegraven uit een grafheuvel.

Voor de rest, ja wat zal ik zeggen. Ik kom geloof ik aardig op kleur. Sta al een dag of 5 pal aan het strand bij Carreço, iets te noorden van Viana do Castelo. Goed uit te houden, een beetje erg veel wind naar daar biedt een parasolletje prima soelaas voor.Carreco selfie

Porto 5 juli 2017

Donderdag 29 juni De nacht in een eucalyptus-woud doorgebracht. Het stormde en goot bijna continu. De volgende morgen stond ik in een vijver. De eucalyptus verdringt in Portugal de veel trager groeiende naaldbomen. De papierindustrie zou er achter zitten. Voor het aanzicht is het geen achteruitgang. Het kunnen heel indrukwekkende bomen worden, als ze tijd van leven krijgen. Bij de bosbranden van onlangs vormden ze wel een groot probleem, naar het schijnt. Ze zijn licht ontvlambaar.

PanoiasEen heel macabere oord bezocht: Panóias. Een Romeins heiligdom uit de nadagen van het empire, onder speciale bescherming van de Senaat in Rome. Het bestaat uit een een drietal enorme rotsblokken waarin keurige rechthoekige en ronde kisten zijn uitgehakt, mensgroot en heel klein. In het heiligdom werd Serapis vereerd. Een van oorsprong in Epyptische god. Bedacht door de Grieken nadat Alexander de Grote het land aan de Nijl onder de voet had gelopen. De Griekse overheersers (de Ptolomaeën, Cleopatra behoorde tot deze dynastie) hadden wat moeite met al die dierengoden; de hunne waren juist zo vermenselijkt. Uit Osiris (Egyptische god van de onderwereld) en Apis (de heilige stier) kneden ze een alternatief, met de kwaliteiten van beide. Geneeskrachtig tot de dood erop volgt. Uiterlijk leek hij heel erg op Zeus. Tot zover weinig aan de hand. De riten waren echter gruwelijk. In de kisten werden offerdieren en waarschijnlijk ook mensen om zeep geholpen. Vervolgens gekookt en opgegeten. En dat allemaal om het eeuwige leven te mogen verkrijgen. In Turkije is ook een plaats waar dit kunstje werd vertoond, in Perge.

Vrijdag 30 juni Terecht gekomen in Peso de Régua. Stond niet op mijn lijstje, vond een foldertje met inspirerende zaken. De stad ligt aan de Douro. De vallei is een grote wijngaard. Maar een paar flesjes gekocht, om te proberen. M’n aandacht werd getrokken door 2 castro’s. Een bleek weer niet veel voor te stellen. Veel hek van EU-geld, weinig Fonte do Milho romeinse bewoningwol.Fonte do Milho ommuringMaar de ander Fonte do Milho was heel bijzonder. Het oogt nu meer dan toen de opgravingen begonnen. Grote delen van de ingestorte muren zijn herbouwd. Het bronstijd fort is door Romeinen heringericht als boerderij. Aan de toegankelijk ter plekke is ook de nodige aandacht besteed. Alleen een probleem, het is schier onbereikbaar. M’n Garmin GPS raakte er totaal van slag van. Dat doet ie wel meer in Portugal, maar dat terzijde. Ondanks mijn uitdrukkelijke instructie geen bos- of zandpad in te slaan, kon het apparaat geen andere mogelijkheid bedenken. En terecht dit keer. De auto vond het maar weer niks. Van een reis door Namibië heb ik gelukkig overgehouden dat je een veel te steile helling alleen op komt als je onderaan een aanloop neemt, vol gas geeft en het pedaal tot bovenaan helemaal ingedrukt blijft houden. Aldus geleerd van een Zuid-afrikaanse ‘boer’ die me op deze wijze uit een diepe kloof waar we ons vast hadden gereden in het zand, terugbracht in de bewoonde wereld (met nog steeds alle lof voor Hanny, die te voet hulp is gaan halen; ik moest de auto bewaken…). Het opgeworpen stof van mijn klim is nog bezig neer te dalen!

Zaterdag 1 juli De Portugese kant-en-klare paella Valenciana is rijker gevuld maar kan qua smaak niet tippen aan de Spaanse van de Coop. Ach ja, zo maar een constatering. Een mijmering na het eten met een glaasje vino verde. Van zelf wat koken, zal niet veel meer komen. Zeker nog een keer nasi of bami. Maar d’r liggen nog 10 blikken couscous ed uit Frankrijk te wachten op bereiding. Goed voor zeker het dubbele aantal culinaire belevenissen. Daar kan ik zelf niet tegenop. Als je het bordje ‘mamoa’ ziet, zou eigenlijk een lampje moeten gaan branden. Niet stoppen, uitkijken naar een ander leuk bordje. Vila Cha rotsgrafBv. met Sepultura antropomórfica of Via romana. Helaas bedacht ik me dat na meer dan een half uur stevig doorstappen. Mamoa’s zijn grafheuvels. Daar kan een hunebed in zitten. Alleen je ziet er niets van. Castro Sabroso en Pópulo aan gedaan. Van de eerste werd nergens kond gedaan, van haar bestaan. Castro SabrosoWas desalniettemin de interessantste van de 2. Een castro is een versterkt dorp, boven op een heuvel. Men neemt aan dat er maar een familie met nauwe verwanten, een persoon of 40/50, woonde. Dat maakt het des te opmerkelijker wat ze in een paar generaties opbouwden. Enorme ommuringen met daarin minuscule huisjes, meestal rond en in doorsnee 3 à 4 meter. Toen een eeuw voor Christus de Romeinen (wo. Julius Caesar) begonnen aan de verovering van Spanje/Portugal zijn de dorpen pas echt vestingen geworden. Castro PopuloCastro Pópulo is daarna nog eens omgetoverd tot een heiligdom geworden, gewijd aan de evangelist Marcus. Ik krijg de indruk dat Onze Lieve Vrouwe van de barmhartige dood (Boa morte) hem aan het voorbij steken is.

Zondag 2 juli Lees dat onze zeloot van de Pax Americana het bijltje er bij neer legt in De Volkskrant. Bedankt Paul Brill voor je ergerniswekkende columns, las ze altijd met plezier. Alle gestelde doelen voor vandaag niet gehaald. Alleen wat bijvangst. Een mooie deksel op een antropomorf rotsgraf (vroeg middeleeuws). Ontbraken tot op heden overal; had een platte steen verwacht. Menu voor vanavond: kaasfondue. Van thuis, zat nog ergens diep in de koelbox. Onderweg bij de rijdende bakker een stokbrood gekocht.

Woensdag 5 juli Even bijkomen, net in Gaia -zeg maar zuid Porto aan de andere kant van de Douro- een close encounter gehad met de een busje van de post. Hij probeerde me op een wat bredere eenbaansweg in te halen, maar kwam klem te zitten toen ik een beetje moest uitwijken voor half op de stoep geparkeerde auto’s. Porto aanvaringAllebei schaafwonden. De scharnieren van mijn wat ontzette luiken in de zijkant van de auto zijn met een paar forse tikken met de hamer weer in het gareel gebracht. Ben benieuwd wie de verzekeraars gaan aanwijzen als schuldige. Was het oosten van Portugal tegen de grens aan met Spanje ontvlucht. Overdag ver over de 40º buiten, in de caravan om 8 uur ‘s-avonds nog 32º. Stond aan een praia fluvial aan de rivier Sabor. Was goed toeven onder een boom in het gras en af en toe wat verkoeling zoeken in het water. Vale de Coa rotstekeningTwee excursies gedaan in Vale do Côa, wereld erfgoed. De aanlegVale do Coa van een stuwdam is halverwege afgeblazen om dit schoons te behouden. Moordende tripjes in een 4W-drive om wat vage rotstekeningen te bekijken (alhoewel, op de foto’s is meer te zien dan in het echt!). Bijna allemaal afbeeldingen van dieren. Als er een mens in voorkomt, is ie duidelijk op jacht of verricht scabreuze handelingen (fucking a duck or goat… aan de ware aard van de man schijnt in 20.000 jaar weinig veranderd te zijn).